lørdag 25. februar 2017

Hvor mye skal du blø om du vil investere i en ny smart-telefon?

Min gamle Samsung smart-telefon Galaxy SII GT-I9100 begynte å trekke på årene. 





Med sin Android 4.1.2 så det ut som den ikke lot seg oppdatere mer. 2GB fast memory begynte å bli lite – selv med tilleggs-SD-kort kom den stadig vekk med info om at nå var det fullt i memory. En del apper nektet også å la seg installere, med klage på  at operativsystemet var for gammelt. Telefonen var også relativt langsom når jeg gikk ut på nettet. Dette gjelder både WiFi og 3G (4G går ikke på denne telefonen).  2 andre i familien har hver sin iPhone 6, og virker til å være svært fornøyde med det. iPhone 6 ligger for tiden i størrelsesorden NOK 4500. iPhone 7 vil eventuelt loppe deg for nærmere NOK 10000. Det synes jeg minner  om mafiavirksomhet. Derfor spurte jeg med selv 2 spørsmål:

 

1.      Hvor lages slike teleforner?

2.      Hva koster de der?

 

Jeg vet jo at min Samsung var produsert i Korea, men iPhone-fabrikk og de heftigste konkurrentene, Huawei og Xiaomi holder til i Kina. Jeg har prøvd Huawei-telefoner til omkring tusenlappen før, men var ikke helt fornøyd med programvaren (menysystemet de hadde lagt utenpå Android). En av de nyere telefonene fra Huawei, Huawei Mate 9 Pro virker heftig med Android 7, batterikapasitet på 4000 mAh, Kirin 960 octa-core prosessor, fingeravtrykk-sensor og navigasjonssystemene GPS, GLONASS, BeiDou og Galialeo. Men prisen, omkring NOK 8000 fikk meg til å lete videre.

Jeg valgte å sjekke hva Xiaomi hadde å tilby. Lei Jun, sjefen for Xiaomi (Xiaomi betyr hirse), ligner i fremferd på Steve Jobs. Her er kortversjonen av historien om firmaet. Det viste seg at de hadde en iPhone-"dødare" som heter Xiaomi Redmi Pro. Den var å finne hos Banggood til en pris av NOK 1600 (det var på tilbud, riktignok). Det er ikke tillegg for porto fra Banggood, og er du heldig slipper du også å betale toll.









Jeg har ikke testet den ut nok ennå til å kunne skrive en fullstendig vurdering, men her er det noen andre har skrevet:

http://www.digitaltrends.com/cell-phone-reviews/xiaomi-redmi-pro-review/


Jeg ser at den har noen begrensninger når det gjelder 4G i USA (og muligens også i utkant-Norge). Dette er ikke noe som vil plage meg, da jeg for tiden har 1Gbytes pr. måned begrensning på mobildata. For tiden har telefonen et problem med den innebygde klokke-/stoppeklokke-appen, men det lot seg elegant omgå ved å hente en tilsvarende gratis-app i google-butikken. Jeg vil tro leverandøren ordner opp i dette da de er kjent for å komme med hyppige oppdateringer.


For meg ser det ut til at dette er et brukbart alternativ til iPhone7.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar