tirsdag 26. mars 2019

Om oppdatering av Garmin navigasjonssystem i Honda HR-V






  









  











Etter oppnådd pensjonsalder fant vi i familien ut at det kanskje ikke var regningssvarende å fortsette med 2 stk bensindrevne kjøretøy. Vi byttet derfor disse inn - mot å betale et klekkelig mellomlegg - i en Honda HR-V modell 2017 - altså en bruktbil. Kjøpet gikk gjennom forhandler og bilen var shainet opp etter alle kunstens regler, med ett unntak. Navigasjonssystemet trengte oppdatering. 

Honda benytter Garmin navigasjonssystem, noe som sikkert gjelder for andre bilmerker også. 































 
Nå har jeg tidligere hatt en portabel GPS-enhet fra Garmin - og jeg må si at den har voldt meg noen problem. En gang jeg skulle oppdatere kartene forsvant alt sammen. Uansett hva jeg gjorde for å bøte på skaden ved hjelp av Windows10 og Garmin Express-programvaren, hjalp det ingen ting. En liten tenkepause reddet imidlertid situasjonen, da Garmin Express også også finnes til MAC, og der virket det som det skulle.

Jeg hadde derfor visse betenkeligheter om hvor lett det ville være å oppdatere kartene i vårt nyervervede kjøretøy, men forhandleren hadde lovet å hjelpe til om nødvendig, så jeg tenkte det kunne være lærerikt å prøve selv.

En svakhet med dette innebygde systemet er at man ikke kan ta det ut av bilen og koble det til PC-en direkte. Oppskriften er imidlertid slik:




















 



Lenke: 
https://honda.garmin.com/honda/site/generalInstructions

Lenken er endret. Oppdatering fra 2021:

Nå er det: 


Dette ser ut til å være rett-frem - eller?

Jag startet med å formatere en 16 GB minnepinne, gikk ut til bilen og satte den i en USB-pluggen. Ingen respons. Bilen nektet å vedkjenne seg minnepinnen. Min Windows10-maskin hadde valgt NTFS-format (standard), så jeg tenkte at dette var for nytt for Garmin/Honda. Tilbake til PC-en og prøvde denne formatteringen:



Så bar det ut til bilen igjen, men også denne gangen ble det null respons.

Inn til PC og noen minutter i tenkeboksen. Da kom jeg på denne "geniale" idéen (ny formaterineg):





Der satt den. Bilen klarte å finne minnepinnen. Jeg fulgte deretter oppskrifta: Gå til følgende menyvalg på navigasjonssystemet: Innstillinger > Enhet > Oppdater kart.

Dette medførte at det ble skrevet ei XML-fil - GarminDevice.xml - til minnepinnen som jeg skulle ta inn til PC-en for å få tak i selve kartoppdateringen vie Garmin Express-programvaren.


                 .
                 .
                 .

På grunn av at jeg tidligere har hatt en portabel GPS-enhet, nüvi 2445, hadde jeg allerede installert Garmin Express på PC-en (det kom riktignok en oppdatering, men ikke noe stress). Jeg plugget inn minnepinnen i PC-en, klikket på pluss-tegnet i programvaren


































Her kommer det opp flere valgmuligheter, men det er bare å velge rett, fylle ut noen felt med navn, epostadresse og den nye enhetens navn.















































































































































































Dette endte med feilmelding. Sannsynligvis var 16 GB for lite. Ved å prøve på nytt med 32 GB minnepinne, endte innhentingen av kartfilene slik:








































Oppdateringen i bilen gikk etter oppskrifta.

------------------------------

Sammendrag:

- Her finner du nødvendig programvare

- Man kan følge oppskrifta, men minnepinnen bør for sikkerhets skyld være på 32 GB           Nå sier GARMIN at minnepinnen må være nøyaktig 16GB.             

- Minnepinnen må formateres med FAT32 (standard) med standard tildelingsstørrelse.

- Det man gjør i bilen betinger at strømmen er slått på (motoren må ikke nødvendigvis være i gang). Strømmen må ikke slås av mens prosessen pågår.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar