Elbiler utgjorde kun 11,9 prosent av salget av nye biler i
Tyskland i mars, mens den tilsvarende andelen i desember i fjor var 22,6
prosent. Bensinbiler har i øyeblikket den største markedsandelen med
37,8 prosent av nybilsalget, mens andelen for hybrider og dieselbiler er
henholdsvis 31,5 prosent og 18,3 prosent, opplyser Die Welt.
De som husker dot-com-boblen, ser nå
tegn på at vi får en tilsvarende elbil-boble. Subsidieringskåte regjeringer har
kommandert fram salg av elbiler på bekostning av bensin- og diesel-biler. Det
er et politisk vedtak fra politikere som ikke kan noen ting om biler, og salget
er hundre prosent avhengig av subsidier, enten til produsentene eller til
kjøperne, eller begge deler. Men selv med milliarder i subsidier,
ordninger og reklame, ser vi nå slutten på dette «eventyret». På en eller annen
måte, selv med lovgivning, ser man nå at kundene får kalde føtter.
Av de 200 milliarder dollar som ble satt av i 2023
primært til neste generasjons elbiler, vil VW nå bruke en tredjedel til å
fortsette utviklingen av forbrenningsmotorer. Kunngjøringen kommer fra Arno
Antlitz, Chief Financial Officer og Chief Operating Officer i Volkswagen Group.
Selskapet har til hensikt å bruke rundt 65 milliarder dollar for å "holde
våre forbrenningsbiler konkurransedyktige."
Det er et sterkt avvik fra den forrige planen som ble
annonsert i slutten av 2022 om å bygge og selge
kun elbiler i Europa fra 2033.
For bare et år siden var Volkswagen sikker på at den kunne
bygge en billigere elbil. Men for en måned siden rapporterte de om et fall på
20 prosent i første kvartals fortjeneste.
TV2Broom har meldt om tilsvarende vedtak hos Mercedes.
Når vil norske
bilkjøpere skjønne hva som skjer?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar