Kystriksveien fra Bodø og sørover gir også en god del muligheter for fotografering, for eksempel Engabreen:
Kystriksveien fra Bodø og sørover gir også en god del muligheter for fotografering, for eksempel Engabreen:
Slike turister var uvanlige for noen år siden:
Utsikt fra ferjekaia, Jektvik:
Man kan fortsette langs kysten, eller dra innenlands. Her går turen via Mo i Rana til Umbukta
Ytterhogdal kyrka - en pause under veis.
En av de største fordelene ved å benytte Sverige til transportetappe er at man unngår alle nye bompenge-stasjonene som har vokst opp i Norge de siste årene.
Mora - byen med de rare trehestene:
Her har kunstneren Anders Zorn holdt til. For de som har sans for kultur.
I dag finnes det 18 kommersielle vingårder i Sverige. Ästad vingård er en av disse. Denne vingården har vært fremgangsrik takket være den prisbelønte svenske vinmakeren Lars Torstensson.
Her er det den reneste botaniske hage:
Her er også avsatt områder for rekreasjon og stille kontemplasjon:
Nærmeste tettsted til vingården er Sibbarp. Området har vært dansk tidligere. Kirken i Sibbarp:
Bombrikken i bilen fungerte da vi kjørte over brua fra Sverige til Danmark. Camper man ved Humlebæk kan dette benyttes som utgangspunkt til et par kulturelle utskeielser.
Louisiana i Humlebæk er et kunst- og utstillings-senter med alt for få parkeringsplasser i forhold til alle som ville besøke stedet. Man risikerer derfor å måtte kjøre noen runder før man skjønner at problemet kan løses på en enkelt måte (merk: her er mange enveiskjørte veier).
Stolrygg
De mest frilmodige av tilskuerne kan bryte seg mellom disse 2 personene.
Beveger man seg så sydover mot Tyskland, ligger det et sted som heter Bredebro på veien.
De som har sansen for røverkjøp kan her nytte høvet til å stikke innom et Ecco Outlet.
Utvalget hos Rema1000 er litt annerledes i Danmark enn det er hjemme:
Området øst i Tyskland er det ikke så mange nordmenn som har oppdaget. Dette er gammelt Hanseater-land.
I Tyskland treffer man nå på egne Frauen-parkplätze. Dette er parkeringsplasser som har kortest mulig vei til butikken/bensinstasjonen/kaféen slik at man skal minimere sjansen for å bli antastet. Kan dette ha sammenheng med innvandrerbølgen som har flommet over landet?
Tyske politikere er livredde for atomkraftverk og global oppvarming. Derfor drukner tyskerne i "grønne" avgifter som skal skaffe dem "bærekraftig" energi. Dette var utsikten fra landsbyen Wusterhusen:
Stralsund er en Hansa-by i området:
Arkona er et sted med et stort fyrtårn og en "Marine Bunkeranlage mit Ausstellung der ehemaligen Volksmarine der DDR und der 6. Flottille (Marine bunker med utstilling av DDRs tidligere Volksmarine og sjette flotille)".
Parkeringsplassen på området ligger mange hundre meter fra attraksjonen. Det er derfor mulighet for å velge transport - noe som kan lønne seg om det er uvær:
Ikke langt unna ligger Peenemünde - rakettbasen som skjøt ut V1- og V2-raketter mot England under andre verdenskrig.
Hovedkontrollrommet er gjort om til suvenir-kiosk.
V1:
V2 - i bakgrunnen er toget som transporterte slavenearbeiderne.
På området var det et stort kraftverk, en havn og brakker til arbeiderne,mange av disse ble hentet i Polen. I dag er det campingplass ved brakkene.
Inne på anlegget er det tropetemperatur.
Kysten er et våtmarksområde. Flere steder er det ordnet med utkikksposter for ornitologer (og andre som er interessert i fugler). Dette er til dels beskyttede områder, som f.eksempel nasjonalparken ved Barhöf. Et problem med denne formen for landskap er at mygga trives her.
Utsikt fra tårnet:
Noen bilder fra en annen Hansa-by, Greifswald:
Mange hevder at humler og bier strever med å overleve fordi blomstene i veikantene fjernes. I østre del av Tyskland er det imidlertid ganske fargerikt med blomster:
Sommeren her er ikke like varm som i Spania og Hellas. Det kan gå regnbyger og blåse hardt. Autobahn har til dels strekninger med fri fart. På vår Honda Jazz viste speedometret 160 km/t, men GPS-en sa 153 km/t.
Også på den lokale badestranda i Wusterhusen kan det være friskt, men det er badetemperatur i vannet.
Badebrygge hører med:
Når man drar nordover igjen kan det være verd å ta turen innom Rømø i Danmark.
Sommeren her er ikke like varm som i Spania og Hellas. Det kan gå regnbyger og blåse hardt. Autobahn har til dels strekninger med fri fart. På vår Honda Jazz viste speedometret 160 km/t, men GPS-en sa 153 km/t.
Også på den lokale badestranda i Wusterhusen kan det være friskt, men det er badetemperatur i vannet.
Badebrygge hører med:
Når man drar nordover igjen kan det være verd å ta turen innom Rømø i Danmark.
Øya Rømø ser i stor grad ut til å bestå av sand, sand og atter sand. Stranda på vestsida er stor og bred. Der er det mulig å bile ned til sjøkanten. Men det blåser godt.
En advarsel. Ikke kjør bil i mørkret! Det er folk som har kjørt seg fast. Gjør man det på fjære sjø kan bilen lett bli vasket i saltvann.
Vesterhavet ved Thorsminde:
For å komme inn på bomveiene i Norge er det mulig å gjennomføre en slik plan ved å ta ferja fra Hirtshals.
Tilskuere på ferja:
Om man skal tilbringe deler av ferjeturen på dekk bør man tolerere påtvunget underholdning. Det kan være sånn ymse:
Noen betraktninger:
En advarsel. Ikke kjør bil i mørkret! Det er folk som har kjørt seg fast. Gjør man det på fjære sjø kan bilen lett bli vasket i saltvann.
Vesterhavet ved Thorsminde:
For å komme inn på bomveiene i Norge er det mulig å gjennomføre en slik plan ved å ta ferja fra Hirtshals.
Tilskuere på ferja:
Om man skal tilbringe deler av ferjeturen på dekk bør man tolerere påtvunget underholdning. Det kan være sånn ymse:
Noen betraktninger:
Dessverre husket vi ikke på å dra innom Prora, det gigantiske ferieanlegget som Hitler fikk bygd. Det er under en times kjøretur fra Stralsund.
I tidligere Øst-Tyskland (og til dels i Danmark) er det flere steder vanskelig å få betalt med kort. Derfor er det en fordel å ha tilgjengelig fysiske penger om man skal være trygg.
Akkurat denne turen baserte seg på en ukes leie av leilighet i Wusterhusen, tidligere Øst-Tyskland. Man bør være klar over at mange personer over 45 - 50 år ikke har lært engelsk der, noe som også gjaldt vertsfolket. Kjennskap til tysk språk er derfor en klar fordel.
Når det gjelder passering over Østersundbroen og Storebæltbroen går det helt greitt om man har en elektronisk bombrikke fra et norsk selskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar