Forskningsskipet "Kronprins Haakon". Foto: Wikipedia
Lenke til «Veckobrev från Isbrytaren Oden 2018-08-10»:
I 1895 dro Fridtjof Nansen og Hjalmar Johansen med polarskuta Fram nordover for å erobre polhavet. De prøvde å nå Nordpolen, men klarte «bare» å nå 86° 14′ nordlig bredde. Det var en ganske imponerende bragd når man betenker datidens mangel på værmelding og kommunikasjon.
I disse dager berettes det at forskningsskipet «Kronprins Haakon» måtte snu i forsøk på å komme like langt nord som Nansen kom med «Fram». De klarte å karre seg nord til 85 grader – dette ifølge Klassekampen.
Forskningsskipet «Kronprins Haakon» til 1,4 milliarder kroner er bygd for å kunne gå i tre knop i én meter tykk is. Kaptein Johnny Pedersen meldte imidlertid at båten møtte tykkere og mer massiv havis enn forventet. Kommentaren var: «Her er tykk ettårsis, kombinert med store partier flerårsis. Mange steder har vind og havstrømmer presset isen sammen til kraftige skrugarder, og flere av disse er ugjennomtrengelige for oss. Nå midt i juli ser vi få tegn på tining og at våren har kommet. Vi hadde ventet mer smelting og at isen var gått mer i oppløsning».
Også forrige sesong slet den svenske isbryteren og forskningsskipet «Oden» med et tilsvarende problem i Nordishavet.
Hva sier dette oss? Uansett hva såkalte klimaforskere og andre forståsegpåere sier, kan vi konkludere med at sommerisen i nord var kraftigere i fjor og i år enn den var i 1895. Klimaendring? Ja! Menneskeskapt? Neppe!
Lenke til «Veckobrev från Isbrytaren Oden 2018-08-10»:
http://www.sjofartsverket.se/pages/111200/Veckobrev%20fr%C3%A5n%20Isbrytaren%20Oden%202018-08-09.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar