tirsdag 17. januar 2023

"Vitenskap" som fokuserer på følelser truer vår fremtid.



Amerikaneren Duggan Flanakin har skrevet denne artikkelen som gjelder amerikanske forhold. Men i store trekk beskriver den også det som skjer her på berget.

Duggan Flanakin er direktør for policyforskning ved Committee For A Constructive Tomorrow. En tidligere seniorstipendiat ved Texas Public Policy Foundation, Mr. Flanakin forfattet definitive arbeider om opprettelsen av Texas Commission on Environmental Quality og om miljøutdanning i Texas. En kort historie om hans mangefasetterte karriere vises i boken hans, "Infinite Galaxies: Poems from the Dugout."  

"Skolene våre klarer ikke å utdanne studenter til å være forberedt på realfagsutdanning - samtidig som de lærer dem at politisk konformitet er essensen av vitenskap.»

I følge National Association of Scholars står Amerika i dag i fare for å gjenskape Lysenko-kulten som dominerte Sovjet-Russland og det kommunistiske Kina for nesten et århundre siden.

Den sovjetiske biologen Trofim Lysenko startet på 1930-tallet og ledet en kampanje mot mendelsk genetikk og vitenskapsbasert jordbruk som avviste naturlig utvalg til fordel for hans egne selvutformede teknikker som han feilaktig hevdet ville øke avlingene radikalt.

K.L. Lerner uttaler at "de katastrofale virkningene av lysenkoismen ... mørkt illustrerer den katastrofale inntrengningen av politikk og ideologi i vitenskapens anliggender." Lysenkoismen forverret hungersnøden og deprivasjonene som sovjetiske borgere sto overfor. Det førte også til undertrykkelse og forfølgelse av forskere som våget å motsette seg hans pseudovitenskapelige doktriner. Formann Maos omfavnelse av lysenkoismen kulminerte i den store kinesiske hungersnøden 1959-62.

Lysenkos propagandadrevne «revolusjon i landbruket» ga ham makt til å fordømme biologer som «flueelskere og folkehatere» og hevde at «biologiske regelmessigheter ikke ligner matematiske lover». Hans påstander ble sterkt støttet av Joseph Stalin, som summarisk avskjediget, fengslet eller henrettet mer enn 3000 vanlige biologer og genetikere.

I 1948 erklærte Sovjetunionen offisielt genetikk "en borgerlig pseudovitenskap" og V.I. Lenin-akademiet for landbruksvitenskap kunngjorde at lysenkoismen var «den eneste riktige teorien». Kinas adopsjon av lysenkoismen førte til den store kinesiske hungersnøden i 1959-62.

Politiseringen av vitenskapen i Amerika – en ny form for lysenkoisme – har tatt tak i hele USAs akademia. Washington States nylig vedtatte klimavitenskapelige pensum for elever på videregående skoler hevder at "For lenge har vitenskapelig og naturvitenskapelig utdanning prioritert ... rasjonell tenkning." Videregående skoleelever må fokusere på følelser, poesi, aktivisme og et "offentlig deltakende kunstverk" - ikke på å lære hvordan verden virkelig fungerer.

For å oppnå dette målet, fikk staten hjelp fra The Bureau of Linguistical Reality, grunnlagt i 2014 "for det formål å samle, oversette og skape et nytt vokabular for antropocen. Spesialenheten ble etablert "som et interaktivt konseptuelt kunstverk for å bidra til å fylle det språklige tomrommet i vår raskt skiftende verden."

Washington States klimavitenskapelige utdanning ledes derfor av kunstneren Alicia Escott, hvis hovedverk er «Letters Sent Sometime after the Continents Separated» og Heidi Quante, som delte en grad i kulturell antropologi inn i et partnerskap med Escott «fordi hun manglet  ord som kunne beskrive de virkelige følelsene og følelsene hun opplevde når verden endrer seg raskt.»

Læreplanen spør derfor elevene: "Skal vi ha barn?" i en verden som snart vil bli overvunnet av klimakatastrofe. Den sier at livet til vår art krever at gutter på videregående skole må "elegant og takknemlig trå til side" og la "bestemødre overalt på planeten reise seg og ta [sin] plass i ledelsen av verden." Kort sagt, gutter [spesielt rasjonelle tenkere] må ikke bli vitenskapsmenn.

Over hele Amerika blir rasjonelle undersøkelser underkastet propagandadrevne emosjonelle "løsninger" av typen som førte til Challenger-katastrofen. Som fortalt i Michael Bennetts bok fra 1991, The Asbestos Racket: An Environmental Parable, sluttet NASA å bruke asbestbaserte fugemasser som kunne tåle ekstremt høye temperaturer til fordel for "lucky putty" på grunn av en overhypet angst mot en teoretisk asbestforgiftning.

Rasjonelle tenkere hadde stilt spørsmål ved klokheten i å erstatte asbestbaserte fugemasser i raketter, til tross for deres langt overlegne ytelse som brannhemmende middel. Men Challenger-mannskapet døde takket være en epidemi av «frykt, ispett vitenskapelig uvitenhet, byråkratisk forpurring, politiske holdninger, grådige advokater, sensasjonsfremmende journalister og entreprenører som jager subsidier». Høres kjent ut?

National Association of Scholars' rapport fra 2018, "The Irreproducibility Crisis of Modern Science," hevdet at "et eldre ideal om uinteressert jakt på sannhet måtte vike for synspunkter [der] all akademisk undersøkelse ... tjente noens politiske interesser, og 'sannhet ' i seg selv måtte regnes som et tvilsomt konsept. Det nye synet i USAs høyskoler og universiteter inkluderer en omfattende fiendtlighet til kjernetradisjonene til akademiet – inkludert vitenskapelige prinsipper.

I dag, sa NAS, " har vitenskapens krise gått så langt som den har gjort fordi offentligheten belønner tvilsom vitenskap drevet av uvitenhet, men også fordi folk liker ideen om at vitenskap bekrefter populære fordommer." Rapporten ba om et gjenopplivet fokus på riktig bruk og fallgruver av statistisk basert forskning – hvordan statistikk kan manipuleres for å skape en illusjon av sannhet som ikke eksisterer i den virkelige verden.

En annen NAS-rapport, "Climbing Down: How the Next Generation Science Standards Diminish Scientific Literacy," uttrykte alarm over utbredelsen av "krefter som jobber innenfor vitenskapsinstitusjonene som kontrollerer kompromisser med legitime undersøkelser." Altfor ofte i dag kler overtro, dogmer og uvitenhet seg ut som vitenskap og forsøker å tilrane seg vitenskapens autoritet for å fremme sine egne mål.»

"Climbing Down" dokumenterer at noen vitenskapelige profesjonelle organisasjoner i dag tilpasser seg en stadig lengre rekke politiske agendaer, og vitenskapelige tidsskrifter "avbryter" til og med tilbakevirkende kraft (fjerner fra offentlig journal) stipend som strider mot dagens politiske dogme. Vitenskapsavdelinger og bevilgende byråer krever nå "mangfoldserklæringer" fra vitenskapsprofessorer.

Akkurat som på Stalins tid, er det «partilinje først, vitenskapelig undersøkelse på en fjern andreplass».

Som et resultat, konkluderer NAS, "Våre skoler klarer ikke å utdanne studenter til å være forberedt på vitenskapelig utdanning - samtidig som de lærer dem at politisk konformitet er essensen av vitenskap." Dessuten, "Politiseringen av K-12-studenter forsterker politiseringen av grunnutdanning og gjør det enda vanskeligere for høyskoleprofessorer å gi en utdanning som tar sikte på sannhet i stedet for propaganda."

NAS konkluderer med at Next Generation Science Standards – den siste iterasjonen i top-down, uprøvd og katastrofal utdanningsreform fremhevet av progressive aktivister, byråkrater og filantroper – er et ukontrollert eksperiment i hvordan man kan ødelegge naturvitenskapelig utdanning i reformens navn.

"Standardene" neglisjerer innholdsinstruksjon voldsomt, politiserer mye av innholdet som gjenstår, i stor grad til tjeneste for en gruppetenkedrevet mangfolds- og rettighetspolitisk agenda, og forlater instruksjonen om den vitenskapelige metoden. Denne filosofien har satt seg inn i offisiell vitenskapspolitikk, slik NAS nå dokumenterer via sitt "Shifting Sands"-prosjekt.

Å bekjempe denne ødedommens vederstyggelighet er ikke en lett oppgave. Overveldende, bemerker George Leef, har menneskene som jobber i statlige utdanningsbyråkratier vært gjennomsyret av venstreorientert ideologi. De er langt mindre bekymret for hvor godt elever lærer å lese, skrive og regne enn å gjøre dem til ivrige talsmenn for kollektivisme, egalitarisme og aksept av autoritet.

Leef argumenterer for at folkevalgte som ønsker å stoppe det videre forfallet av utdanningssystemene deres må presse på for alternativer til utdanningsskolesertifisering – fordi disse skolene har blitt så grundig kompromittert av denne ideologiske tilnærmingen til «utdanning». Han advarer om at "det ikke kan være noen fredelig sameksistens med dem, for deres intensjon er å radikalt transformere nasjonen ved å indoktrinere dens unge mennesker."

Men politiske ledere vil ikke takle utdanningsbyråkratiet uten støtte fra en stadig mer informert og skremt offentlighet. Som vi har sett, kan selve handlingen med å stille spørsmål ved autoriteten til utdanningsbyråkratiet gjøre at du får FBI på besøk.

Og til tross for at vi tvinger oss til å lytte til reklamefilmer fylt med raske ansvarsfraskrivelser, vil ikke regjeringen (og spesielt utdanningsbyråkratiet) egentlig at vi skal spørre om bivirkningene av dårlig medisin eller dårlig politikk




Lenke til originalartikkelen -->

https://www.cfact.org/2023/01/11/science-that-focuses-on-feelings-threatens-our-future/

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar