tirsdag 28. mai 2019

Nå må folk slutte å heie på klima-astrologene


Klima-astrolog i arbeid


I min studietid fikk jeg flere ganger folk på døra som ville forklare meg fordelene ved å leve etter Guds ord. Jeg var nysgjerrig på hva slags argumenter de hadde å føre i marken, så jeg tok en del diskusjoner med disse representantene for Guds rike. Det viste seg snart at de ikke var åpne for logisk argumentasjon. Med binders eller andre merkelapper i Bibelen, slo de opp passende bibelord som de mente sto for evige sannheter. Sitatene fra den hellige boka skulle etter deres mening trumfe bruk av logikk.

I disse dager opplever vi en nyreligiøsitet som ligner veldig på dette. Det er tale om slike som er overbevist om at vår hedenske bruk av fossilt brenne vil forårsake farlig oppvarming av kloden. Klima-astrologene, representert ved organisasjoner som Zero, Bellona, Greenpeace, WWF, Natur og ungdom, Besteforeldrenes klimaaksjon, politikere og et stort byråkrati gjør sitt ytterste for å skremme opp befolkningen generelt, og ungdommen spesielt, med påstander om en farlig, menneskeskapt klimakrise. Slike overdrevne påstander – tatt ut av luften - kan forårsake alvorlige traumer i unge, ubefestede sinn.

De fleste apokalyptiske argumentene som vi utsettes for hentes fra aktivistorganisasjonenes pamfletter. Pamflettene inneholder i sin tur en fortolkning av Klimapanelets rapporter for beslutningstakere. Disse rapportene består i sin tur av en radbrekking av de vitenskapelige rapportene til Klimapanelet. Dette er veldig nær opp til "hviskeleken", der informasjonen blir kraftig forvrengt underveis.

Bakgrunnen for den tenkte, farlige oppvarmingen baserer seg på at våre CO2-utslipp skal varme opp jorda slik at det dannes mere vanndamp, som i sin tur varmer opp jorda ytterligere fordi vanndamp er den klimagassen det finnes mest av. Denne vanndampen skulle etter teorien samle seg mest i 10 til 12 kilometers høyde omkring tropene, og går under betegnelsen "hotspot". Siden man ikke kan måle noe slikt hotspot kan man i praksis legge teorien om den farlige oppvarmingen død.

Dette skjønner ikke folk som kun er leser og hører propagandaen. Flertallet av befolkningen kan for lite om naturvitenskap og den naturvitenskapelige metode til å koble slik informasjon. Noen av oss har av denne grunn prøvd å danne en viss motvekt til påstandene fra slike "nyreligiøse" bevegelser. Dette gjør vi ved å peke på hvor man kan finne statistikk og måledata som viser hva som virkelig skjer med temperaturer, uvær, flom, tørke, havstigning m.m. i verden. Går man inn i slike detaljer, viser det seg at ingen ting tyder på noe kommende, menneskeskapt termageddon på jord.

Nå har jeg lenge hatt mistanke om at undervisningen i naturfag i grunnskolen har en smule forbedringspotensiale. Dessverre ble denne mistanken kraftig styrket i samtaler med noen av de klimastreikende ungdommene den 24. mai. Her er noen eksempler på hva mange av disse tror på:

-   Isen smelter i Arktis. Siden den er flere hundre meter tykk, vil det gi en farlig havstigning.

Nå smelter ikke isen i Arktis så raskt så mange vil ha det til. Ting kan tyde på at isen har begynt å legge på seg igjen. Men uansett - her er det 2 misoppfatninger ute og går samtidig. Isen i Arktis er typisk bare noen få meter tykk, ikke hundrevis av meter. I tillegg vil smeltende is som ligger i vann ikke forårsake noen havstigning. Det virket som ingen av disse oppskremte ungdommene har hørt om Arkimedes' lov. Vi foreslo at de kunne gå hjem, fylle et glass med isbiter og fylle etter med vann til kanten og se om vannet ville renne over når isen smeltet. Nei, vi kom med vranglære, påsto de. På skolen hadde de lært at vannet ville flomme over kanten etter hvert.


-   Et annet tema var at CO2-utslipp ble påstått å øke ozonhullet. Dette var "kunnskap" som også var ervervet på skolen, ble det hevdet. I den grad ozonhullet økes av ikke-naturlige årsaker, er det utslipp av hydroklorfluorkarboner og hydrofluorkarboner (pluss klor fra vulkansk aktivitet på Sydpolen) som offisielt har fått skylden. CO2 har ikke noe med dette å gjøre. 


Dette er eksempler på misoppfatninger hos ungdom i 12- til 17-årsalderen. Dette er mest til å gråte over.

Hvor ble det av naturfag-undervisningen i skoleverket?









Lenke:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar