Om dommedagssekten som stadig vekk messer om smeltende havis og isbreer hadde begynt å se seg om i den virkelige verden, ville de nok blitt en smule svekket i troen. Den virkelige verden har opplevd rekordkulde mange steder. Den nordlige del av Kina har siden 7. november vært plaget av rekordkald vinter med mye snø. Steder som er rammet er Indre Mongolia, Liaoning, Jilin, Heilongjiang til Beijing, Shanxi, Hebei, Shandong og andre steder.
Gjennomsnittstemperaturen på Sydpolen fra april til september var -61 grader celsius. Det er 4,5 grader kaldere enn det har vært de siste 30 årene. Man kan i praksis benytte Sydpolen som kjøleskap i friluft til å oppbevare Pfizer-vaksinen.
Nordøstpassasjen, også kalt Nordlige sjørute, er sjøveien mellom Europa og østkysten av Asia nord for Asia som i skiftende grad kan trafikkeres noen måneder om sommerhalvåret. Under de spesielle værforholdene sommeren 2009 var passasjen omtrent isfri i august og i september 2009 seilte for første gang to lasteskip (riktignok forsterket med isbryteregenskaper) gjennom passasjen, uten hjelp av isbrytere.
I år sliter klimaalarmistene og de vanlige useriøse klimaforskerne enda mer med å holde fasaden: Tsjuktsjerhavet (620 000 km²) er havområdet mellom Sibir og Alaska, nord for Beringstredet, og var allerede i andre halvdel av oktober betydelig tilfrosset. Så mye at hvalrossene fikk problemer med å bruke området og har søkt mot områder med tynnere is.
Havisen i området som ikke smeltet denne sommeren er nå for lengst over 2 m
tykk mellom Vrangeløya og fastlandet. Som vanlig er det dermed påfallende taust
fra alarmistsiden, og saken ble såvidt meg bekjent ikke luftet under COP26 en
eneste gang i noen offentlig presentasjon. Er det ikke merkelig?
Lenker:
Om båter som sitter fast i Nordøstpassasjen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar