Før hjemmedatamaskinene hadde fått definert felles (mer eller mindre) grafikkstandarder, var de første dataspillene tekst-basert. Ett av disse, som på en måte kan betraktes som forløperen til grafikkbaserte spill som Sim City, var Hammurabi.
HAMMURABI
Hammurabi er oppkalt etter en Babylonsk konge som levde i det andre årtusen f.Kr., anerkjent for utformingen av lover, kjent som The Code of Hammurabi.
Spillet Hammurabi varer i 10 år, og hvert år bestemmer du hvordan du skal fordele dine knappe skjepper med korn: kjøp og salg av hektar med land, mat til befolkningen din og så frø til neste års avlinger
Reglene:
Spillet varer i 10 år, hvor et år er en tur.
Hvert år, skriv inn hvor mange skjepper korn du skal tildele til å kjøpe (eller selge) dekar med land, mate befolkningen din og plante avlinger for det neste året.
Hver person trenger 20 skjepper korn hvert år for å leve og kan dyrke maksimalt 10 dekar land.
Hvert dekar land krever en skjeppe korn for å plante frø.
Prisen på hver dekar land varierer fra 17 skjepper per dekar til 26 skjepper.
Hvis forholdene i landet ditt noen gang blir dårlige nok, vil folket styrte deg og du vil ikke fullføre 10-årsperioden din.
Hvis du kommer deg til det 11. året, vil gjennomføringen din bli evaluert og du vil bli rangert mot store skikkelser i historien.
Den grunnleggende strategien:
1 .Begynn med å prøve å mate hele, eller de fleste, av befolkningen din med 20 skjepper korn per person
2. Prøv å plante frø på hele landet ditt, forutsatt at du har nok folk og nok korn.
3. Til slutt, hvis du har korn igjen, kan du bruke litt på å kjøpe flere hektar med land, spesielt hvis prisen er riktig. Hvis du ikke hadde nok korn til mat og frø, kan det hende du må selge noe av landet ditt, forhåpentligvis, til en god pris.
Underveis vil du håndtere hungersnød, pest, svingende avlinger og varierende priser på land. Målet med spillet er å vare i 10 år til slutten av perioden og forlate byen bedre enn hvordan du fant den. Ledere blir evaluert basert på hvor mange mennesker som sultet under ens ledelse, og hvor mye land per person som gjenstår etter slutten av 10-årsperioden.
Spillet kan oppleves her online i dag
Selv om det er relativt få variable, er det svært vanskelig å få til en vellykket 10 års regjeringstid. Om norske kommunepolitikere og rikspolitikere hadde blitt tvunget til å gjennomføre et slikt spill, tror jeg de fleste ville fungert langt bedre i praktisk politikk etterpå.
THE HITCH HIKERS GUIDE TO THE GALAXY
The Hitchhiker's Guide er kjent for sine vanvittig vanskelige gåter og sine smarte plott. Den har en komisk absurdistisk stil som er i god kontrast til den seriøse tonen så mange tekstspill. I tillegg er det et must-spill for fans av romanen - den ble skrevet sammen med Douglas Adams, og i stedet for å kopiere romanen, er det en helt separat fortelling som utvider Hitchhiker-universet på morsomme hendelser.
Spillet starter med at du er Arthur Dent, en engelskmann som våkner i en ekstrem bakrus iført morgenkåpe som inneholder et sårt tiltrengt smertestillende middel og litt lo. Det er like før huset blir rasert av bulldozere, så du prøver så godt du kan å stoppe dette. Siden baller det på seg og blir verre og verre. I neste omgang skal jorda ødelegges for å bane vei for en intergalagtisk "motorvei". Kalrer du å komme deg videre før jorda går under?
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy er skrevet av Douglas Adams og Steven Meretzky og basert på Adams' BBC-radioserier, TV-serier og serien med påfølgende romaner. Det er et av de klassiske Interactive Fiction-spillene produsert av Infocom, merket som Science Fiction og har en standard vanskelighetsgrad. Selv om de avviker fra kildematerialet, er hovedpersonene, plasseringene og konseptene her. I motsetning til boken, kan døden komme raskt hvis Arthur ikke klarer å observere omgivelsene sine, samle inventar, snakke med folk og konsultere guiden. IKKE FÅ PANIKK!
Spillet starter med dette bildet:
COLOSSAL CAVE ADVENTURE
Selv om det ikke er det aller første teksteventyrspillet, er Colossal Cave det første som ble mye spilt og delt blant de eldgamle datanerdene på slutten av 1970-tallet. Det var de første eventyrspillene som også kunne spilles på en hjemmedatamaskin. Sånn sett er Colossal Cave kanskje det mest innflytelsesrike videospillet som noen gang er laget. Den slipper deg inn i en av de første virtuelle verdenene som noen gang er laget for en datamaskin, komplett med monstre, en drage og et rudimentært kampsystem for å drepe dem.
Norsk Data hadde i sin tid en variant av dette lagt inn på NORD-maskinene sine, med sperre slik at det ikke kunne spilles i arbeidstida.
Spillet kan oppleves her online
STAR TREK
Star Trek er et tekstbasert strategivideospill basert på TV-serien Star Trek der spilleren, som kontrollerer USS Enterprise-romskipet, flyr gjennom galaksen og jakter på klingonske krigsskip innen en tidsbegrensning. Spillet starter med en kort tekstbeskrivelse av oppdraget før du lar spilleren legge inn kommandoer. Hvert spill starter med et annet antall klingoner, vennlige stjernebaser og stjerner spredt over hele galaksen. Galaksen er avbildet som et 8 x 8 rutenett av "kvadranter". Hver kvadrant er videre delt inn i et 8-til-8 rutenett av "sektorer". Antall stjerner, Klingoner og stjernebaser i en kvadrant settes ved starten av spillet, men deres eksakte posisjon endres hver gang spilleren går inn i den kvadranten.
Spilleren kan se et tekstbasert kart over gjeldende kvadrant ved å utstede skannekommandoen for kort rekkevidde. Stjerner, Klingon-skip, stjernebaser og selve Enterprise vises som tekstbaserte figurer i et kvadratisk rutenett; Enterprise, for eksempel, er representert med -E-. Spilleren kan også bruke langdistanseskanningen til å skrive ut et kart over kvadrantene som ligger rett rundt Enterprise, med en liste over antall stjerner, Klingoner og stjernebaser i hver kvadrant. Spilleren beveger seg mellom og innenfor kvadranter med warp-drevet.
Klingonskip kan angripes med enten fasere eller fotontorpedoer. Fasere trenger ikke å siktes, men kraften og dermed skademengden faller av med avstanden, og spilleren må velge hvor mye kraft som skal legges i hvert skudd. Torpedoer lider ikke under dette kraftfallet og vil ødelegge et Klingon-skip med ett enkelt treff, men må siktes ved hjelp av polare koordinater. Senere versjoner av spillet utvidet dette kampsystemet ved å legge til funksjoner som Klingon-skip som beveger seg etter hvert skudd hvis de ikke ble ødelagt, fiendeangrep skadelige systemer som skannere eller skjold, stjerner som absorberer torpedoer som treffer dem, og en kalkulator for å hjelpe med å bestemme riktig vinkel for å avfyre torpedoene. Kampen er turbasert, og klingonske skip vil skyte tilbake mot spilleren i sin tur.
Bevegelse, kamp og skjold tapper alle energiforsyningen til Enterprise, som kan gjenopprettes ved å fly til en stjernebase. I noen versjoner av spillet er det flere alternativer for nødsituasjoner, som å ringe etter hjelp fra en stjernebase, bruke den eksperimentelle Death Ray, laste rå dilitiumkrystaller inn i warp-stasjonen eller forlate skipet. Bevegelseskommandoer tar tid avhengig av hvor langt spilleren beveger seg. Spillet avsluttes når Enterprise er ødelagt, alle klingoner blir ødelagt, eller tidsfristen går ut. En poengsum i form av en rangering presenteres på slutten av spillet basert på energibruk, skade tatt og påført, og eventuell gjenværende tid.
Star Trek kan spilles online her
LADDER
Donkey Kong var et videospill fra 1981 utviklet for Nintendo videospillmaskiner. På den tiden var de få hjemmedatamaskiner som hadde hastighet og grafikk som kunne matche Nintendomaskinene. Som en slags hjemmenødløsning fantes det imidlertid et tegnbasert spill som etterlignet Donkey Kong (på en måte). Dette var spillet "Ladder", som i første omgang ble utviklet for maskiner som benyttet CP/M-operativsystemet.
Siden CP/M-maskiner som regel bare hadde en tekstmodus (det fantes ingen grafikkstandard), brukte spillet bokstaver, tall og symboler på linje for å lage vegger og plattformer, groper/feller, figurer, trampoliner og mål. Gulvene i Ladder er laget av likhetstegn, og selve stigene er laget av store "H"er stablet oppå hverandre. "Gutten" kontrollert av spilleren starter som bokstaven "p" (små bokstaver "q" til venstre), skatten er dollartegnet "$" og og-tegnet "&", og fat ("tønner") er representert ved "o"-er.
Om man lykkes å klatre til toppen, oppnådde man å starte på et nytt nivå med større vanskelighetsgrad.
Det viste seg at det var flere måter å komme seg opp til toppen på. Dette refererte til det faktum at den minimaliserte traversen til nesten alle nivåer kunne forbedres ved oppfinnsom bruk av spillfunksjonene, og de høyeste nivåene krevde det absolutt. Disse kan innebære (på toppen av spillet) for eksempel å hoppe på en trampoline med nøyaktig riktig hastighet og treffpunkt for å falle ned i en av gropen/fellene, på riktig tidspunkt at det ikke ville være noen tønner som passerer for en tilstrekkelig intervall.
I dag finnes det en versjon av dette spillet som du kan benytte om du har installert Java på maskinen din.
Lenke --> Ladder
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar