lørdag 20. desember 2025

Elbilboblen sprekker i resten av verden

Etter at bilprodusenter investerte milliarder i elbildesign, og EU og Storbritannia lovet å forby forbrenningsmotorer, er alt over. Donald Trump stakk kjepper i hjulene for subsidier på elbiler og lettet på de strenge utslippsreglene som straffet bensin- og dieselbiler. Salget av elbiler i USA falt raskt med 40 % i november. Fords falt med nesten 60 %.



Som svar har Ford avviklet flere elbiler, og vil svelge en bitter pille av en nedskrivning på 19,5 milliarder dollar. Det er mange biler de må selge for å tjene inn de pengene. Borte er den helelektriske F-150, neste generasjons elektriske lastebil, og enhver plan om å lage elektriske varebiler. I stedet sier Ford at de vil gå over til bensin- og hybridmodeller.

General Motors permitterte 3300 arbeidere ved  elbilfabrikker i USA.

På den andre siden av Stillehavet «fallet aksjene til koreanske batteriprodusenter over hele linja » denne uken etter nyheten.

Dagen etter Ford-kunngjøringen informerte EU-kommisjonen verden om at de ville oppheve det totale forbudet mot forbrenningsmotorer, som skulle ha trådt i kraft i 2035. Teoretisk sett reduserer de bare 100 % forbud til 90 %. Men ideologien har sprukket, hovedsakelig på grunn av oppstyret fra europeiske bilprodusenter som ikke solgte nok elbiler til at det skulle fungere.

Det er allerede oppfordringer om å droppe 90%-regelen. Det vil bety at bare de rike vil ha råd til de få nye bensin- og dieselbilene som er tilgjengelige for salg. Antagelig vil de uvaskede massene bare fortsette å kjøre i sine gamle biler.

Ford har fått en brutal elbil-leksjon

Bilprodusenten har tatt en nedskrivning på 19,5 milliarder dollar på sin elbilvirksomhet.

 

Wall Street Journal

 

For ikke lenge siden skrøt bilprodusentene av elbiler som fremtiden. Nå bremser de hardt på den fremtiden ettersom markedsrealitetene har truffet dem som en 16-hjuls bil. Se Ford Motors sjokkerende kunngjøring mandag om at de vil investere 19,5 milliarder dollar i elbilvirksomheten sin.

 

«I stedet for å investere milliarder i fremtiden vel vitende om at disse store elbilene aldri vil tjene penger, endrer vi oss», sa Fords administrerende direktør Jim Farley da han forklarte selskapets plan om å øke utvalget av bensindrevne biler og hybrider. Ford vil også skrote sin helelektriske F-150 Lightning pickup, som har vært en favoritt blant elbil-elskende presse.

 

Ford har tapt 13 milliarder dollar på elbilvirksomheten sin siden 2023, og større tap forventes i årene som kommer. I fjor tapte Ford omtrent 50 000 dollar for hver solgte elbil. Sannheten er at forretningsargumentet for elbiler alltid i stor grad har vært basert på statlige subsidier og påbud. Nå som denne kombinasjonen av statlig favorisering og tvang stort sett er i ferd med å forsvinne, har de fleste bilprodusenter mye mindre grunn til å lage elbiler.

 

EU dropper forbudet mot forbrenningsmotorer fra 2035, ettersom det globale elbilskiftet står overfor en ny start.

 

Av Philip Blenkinsop , Reuters

 

STRASBOURG, 16. desember (Reuters) – Europakommisjonen presenterte tirsdag en plan om å oppheve EUs effektive forbud mot nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 etter press fra regionens bilsektor

 

Dette markerer blokkens største tilbaketrekning fra sin grønne politikken de siste årene.

 

Dominic Phinn, transportsjef i den ideelle gruppen (non profit group) Climate Group, konkluderte med at tiltakene var en «tragisk seier» for den tradisjonelle industrien over elbiler. «Utvanningen av utfasingen av bensin- og dieselmotorer treffer hardt de ledende selskaper over hele Europa, som investerer milliarder i elektriske bilflåter og desperat trenger stabiliteten det gir», sa han.
I henhold til tirsdagens forslag vil EUs mål endres til en 90 % kutt i CO2-utslipp fra 2021-nivåene, i stedet for dagens regler om at alle nye biler og varebiler fra 2035 har nullutslipp.

 

Lærdommen er nok en gang at ved kunstig å prøve og gjøre elbiler billigere, har den store regjeringen gjort alle biler dyrere. Ford og alle andre må på en eller annen måte dekke disse tapene. Og ved å prøve å redusere utslippene har byråkratene nesten helt sikkert økt dem. Ved å nekte de fattige en sjanse til å eie en ny bil, holder de utvilsomt eldre biler med høyere utslipp på veiene. Ikke at utslipp betyr noe – poenget er at uansett hva det var geniene med tryllestaven ønsket, ville det frie markedet ha gjort det bedre.
 
 


kilde: Joannenova 

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar