fredag 30. august 2024

Politisk korrekte batteriskandaler

En ting er de sinnsvake selvskadingsplanene om å bruke enorme batteribanker som lagringsenhet for moderne industrisamfunn: Om man på denne måten hadde greid å lagre 1-2% av samlet vestlig energibehov ville det vært en sensasjon og tømt alle vestlige statskasser (i tillegg til å tømme mesteparten av klodens ressurser av sjeldne mineraler).

I stedet har vi sett land etter land bukke under for energilovenes fakta, og forlate sånne prosjekter i kaotisk orden.

Arendals Fossekompani går på kjempesmell på batterisatsing
Arendals Fossekompani har tapt over 900 millioner kroner på batterisatsingen. Det er vel ikke så mye å tilføye, for det er nok ingen som blir stilt til ansvar her heller. Men det er jo å frykte at de nå blir enda mer oppsatt på selge vannkraftstrømmen vår ut av landet og slik bidra til høy strømpris for kundene her til lands.

PS: På hjemmesidene sine har de plutselig tonet ned de prangende oppslagene om batterisatsingen, men fremdeles finner vi bilder av vindmøller som eksempel på deres "grønne" og "sustainable" profil.
Som kjent var de ekte grønne med vannkraften sin FØR de begynte å søle vekk pengene på miljøødeleggende tapsbomber som batteridrift og vindmøller.

 

Freyr-skandalen ruller videre. Freyr sier opp ansatte: – Signifikant nedbemanning"

Freyr prater som om de stanser en løpende produksjon, mens sannheten er at de aldri har laget noe som helst mer enn en første prøveproduksjon i sommer. Bare hentet inn subsidier til eierne, som har blitt mangemillionærer.

 

I Orkland er en ny batteriskandale på gang.

Det er i Orkland kommune i Trøndelag Lars Helge Helvig har planer om å bygge en gigantisk batterifabrikk. Det var i fjor Helvigs milliardplaner første gang ble kjent. Da var det planen at byggingen av fabrikken allerede skulle starte i år og at fabrikken skulle stå ferdig 2026. Nå er de planene skjøvet noe ut i tid.


– Planen er å fatte en investeringsbeslutning i løpet av 2025, sier Lars Helge Helvig.

Joda. Men først må man melke ut noen milliarder fra staten som man kan stappe i egen lomme.

PS: Vil myndighetene sjekke regnskapet for dette "batteriselskapet" før de deler ut milliarder i støtte?


Sjekker man regnskapene til Elinor Batteries i Brønnøysundregistrene, vil man fort få et bilde av hva som foregår. Men som man har sett, bare denne regjeringen hører ordet "fornybart" svartner det totalt med finanskontrollen.

 

VARTA batterifabrikk i Tyskland – grunnlagt i 1887, er også ille ute.

Tidligere i år sto det tyske bilbatteriselskapet Varta står på randen av konkurs. Hvis den hadde blitt en realitet, ville konkursen bare være én av mange i tysk bilindustri i år. Bilprodusenten Porsche er en av investorene i Varta. Myndighetene klarer tydeligvis ikke å tvinge nok bilister over på elbiler til at batteriproduksjon i Europa kan lønne seg - ikke rart når de nektes tilgang på effektiv og stabil energi for å lage dem og priser seg loddrett ut av markedet.

Foreløpig har Porsche ledet an forhandlinger for å redde VARTA. Etter intense forhandlinger er man enige om å redusere gjelda fra 485 millioner euro til 200 millioner euro. Dette er et tap på 3,3 milliarder kroner. Vi venter spent på neste episode i denne thrilleren.

 

 

Kineserne utkonkurrerer selvsagt Vestens batteriproduksjon ved å produsere på billig og pålitelig kullbasert energi. Men når batteriene kommer til Vesten har de ved Guds hånd blitt "grønne". Og barneslavearbeidet bak mineralene som typisk anvendes i den tredje verden hører vi heller ikke mer til.


Er det ingen voksne politikere igjen i Vesten som kan gripe inn snart?!?

Heldigvis følger våre energistatsråder her hjemme nøye med, hevder de....

 -----------------------------


Se også "Spetalen raser mot statlig støtte til batterifabrikk"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar