fredag 6. juni 2025

EL-biler er brennbar og farlig last

 

Røyk stiger opp fra lasteskipet Morning Midas. Bilde: Den amerikanske kystvakten.

Et lasteskip som er forlatt i Stillehavet, vil fortsette å brenne ut av kontroll i minst en uke, mens myndighetene sliter med å redde det skadde fartøyet.

Morning Midas fraktet rundt 3000 biler på vei fra Kina til Mexico da det tok fyr omtrent 450 km sørvest for Alaskas Adak-øy.

Skipet fraktet 3048 biler, hvorav 70 er helelektriske og 861 er hybridbiler.

Ifølge ubekreftede rapporter brøt brannen ut på et av dekkene som fraktet elbilene.

Den amerikanske kystvaktdivisjonen i Alaska ble tilkalt til katastrofestedet med et nødanrop rundt klokken 15.15 tirsdag (lokal tid) og var først vitne til røyk som kom fra dekket på fartøyet, der elbilene skal ha vært stuet.

Mannskapet på Morning Midas klarte ikke å få brannen under kontroll, og i samråd med den amerikanske kystvakten bestemte de seg for å forlate skipet, og alle 22 sjømenn ble brakt i sikkerhet.

Mens skipet fortsetter å brenne, forventes det ikke at bergingsoperatører utnevnt av skipets eier Zodiac Marine vil nå fartøyet før «rundt 9. juni», noe som betyr at det vil ha vært i brann i en uke da.

«En første slepebåt med et team av bergingsspesialister og spesialutstyr er allerede mobilisert og forventes å ankomme stedet rundt 9. juni», sa Zodiac Marine i en uttalelse.

«Der vil de vurdere fartøyets tilstand og gi nødvendig støtte. En ekstra brannslepebåt, som kan taues til sjøs, blir også satt opp for å gi ytterligere støtte.»

Hendelsen har understreket sikkerhetsproblemene ved transport av elektriske kjøretøy med litiumionbatterier som kan ta fyr og er svært vanskelige å slukke – noen ganger brenner de i to uker.

Brannen skal ha startet på et av dekkene under skipet som fraktet de elektriske kjøretøyene.

Zodiac roste mannskapets innsats for å bekjempe brannen og sa at alle brannslukkingssystemene var «fullt operative» på tidspunktet for hendelsen.

Mannskapet på Morning Midas klarte imidlertid ikke å få kontroll over brannen, og det ble besluttet å forlate skipet.

Mannskapet ble evakuert til to livbåter og reddet av det nærliggende fartøyet Cosco Hellas.

«På grunn av brannens intensitet og for å prioritere mannskapets sikkerhet, ble det besluttet å forlate fartøyet», sa Zodiac. «Vi er takknemlige for mannskapet på Cosco Hellas for deres raske assistanse.»

Hendelsen skjedde omtrent 1000 nautiske mil fra der oljetankeren Exxon Valdez gikk på grunn i Prince William Sound i 1989, som den gang var en av verdens verste miljøkatastrofer.

Dette er ikke første gang et biltransportskip har brent ned med elbiler om bord.

I 2023 tok Fremantle Highway, et biltransportskip, fyr med rundt 3000 biler om bord nær Nederland. Dette fulgte Felicity Ace-katastrofen i 2022 – et skip som tok fyr i Atlanterhavet med rundt 4000 kjøretøy om bord. Mannskapet forlot skipet, og det enorme biltransportskipet drev nær Portugal. Skipet kantret og sank med en full last av luksusbiler, inkludert 1100 Porscher. Et søksmål ble rettet mot Porsche for Felicity Ace-brannen, og skyldte på deres elbiler for brannen.

Branner i elbiler er notorisk vanskelige å slukke.

Handelsskipet Felicity Ace drifter etter at det brøt ut brann om bord. 
Bilde: AFP




Kilde: news.com.au



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar