Michael Chrichton (1942
– 2008) var utdannet som lege, men virket som forfatter, filmregissør og
produsent. Han har en stor produksjon bak seg. Av det han har skrevet som også
kom som film, er The Andromeda Strain, Jurassic Park, Westworld, Coma, The
Great Train Robbery, Looker og Runaway.
En novelle fra hans hånd, State Of Fear,
hadde et appendiks som på en veldig god måte forklarer farene ved å blande
sammen politikk og forskning. Artikkelen er lagt ut på web-serveren til Michigan State University, så jeg antar den er til åpen avbenyttelse. Jeg har derfor forsøkt meg på en oversettelse til norsk.
Tenk
deg at det er en ny vitenskapsteori som advarer om en forestående krise, og
peker på en vei ut.
Denne
teorien får raskt støtte fra ledende forskere, politikere og kjendiser rundt om
i verden. Forskningen finansieres av anerkjente filantroper og utføres på
prestisjetunge universiteter. Krisen rapporteres ofte i media. Vitenskapen blir
undervist på høyskoler og videregående skoler.
Med
dette mener jeg ikke global oppvarming. Jeg snakker om en annen teori, som
vokste frem for et århundre siden.
Tilhengere av teorien var Theodore Roosevelt, Woodrow
Wilson og Winston Churchill. Det ble godkjent av Høyesteretts-justitiariene Oliver
Wendell Holmes og Louis Brandeis.
De
berømte navnene som støttet dette, inkluderte Alexander Graham Bell, oppfinner
av telefonen, aktivist Margaret Sanger, botaniker Luther Burbank, Leland
Stanford, grunnlegger av Stanford University, romanforfatteren H. G. Wells,
skuespilleren George Bernard Shaw og hundrevis av andre.
Teorien
ble også støttet av Nobelprisvinnere. Forskningen ble støttet av Carnegie og Rockefeller
Foundations.
Cold
Springs Harbour Institute ble bygd for å utføre denne undersøkelsen, men viktig
arbeid ble også gjort på Harvard, Yale, Princeton, Stanford og Johns Hopkins.
Lovgivning for å takle krisen ble sendt rundt om i statene fra New York til
California.
Disse
anstrengelsene hadde støtte fra Nasjonalt vitenskapsakademi, American Medical
Association og Nasjonalt forskningsråd. Det ble sagt at hvis Jesus var i live,
ville han ha støttet denne innsatsen.
Alt i
alt foregikk forskningen, lovgivningen og formingen av den offentlige mening
rundt teorien i nesten et halvt århundre.
De som
motsatte seg teorien ble totalt overdøvet, kalt reaksjonære, blinde for
virkeligheten, eller bare uvitende. Men sett i ettertid er overraskende at det
er så få mennesker som protesterte.
I dag
vet vi at denne berømte teorien som fikk så mye støtte faktisk var pseudovitenskap.
Krisen som det ble hevdet man hadde, var ikke-eksisterende.
Og
handlingene i denne teoriens navn var moralsk og kriminelt gale. Til slutt
førte dette til millioner av menneskers død.
Teorien
var eugenikk, og historien er så
fryktelig, og for de som var engasjerte seg i den, så pinlig, at den nå er
sjelden diskutert. Men det er en historie som alle burde sette seg inn i, så
ikke slike grusomheter blir gjentatt.
Eugenikk-teorien postulerte en krise i genpoolen som førte til forfall av menneskeheten.
De
beste menneskene formerte seg ikke så raskt som de mindreverdige: utlendingene,
innvandrerne, jødene, degenererte, de uegnede og de som er "svake til sinns".
Det var
Francis Galton, en respektert britisk forsker, som først kom med spekulasjoner
i denne retningen, men hans ideer ble dratt langt forbi det han hadde tenkt.
Tankene
ble akseptert av amerikanere med naturvitenskapelig bakgrunn, så vel som de som
ikke hadde interesse for vitenskapen, men som var bekymret for innvandringen av
mindreverdige raser tidlig i det tjuende århundre; "Farlige menneskelige
skadedyr" som representerte «de stigende tidevannet av imbeciler» og som
forurenset det beste av menneskeheten.
Eugenistene
og innvandrerne slo seg sammen for å stoppe dette. Planen var å identifisere
enkeltpersoner som var svake (man var enige om jødene stort sett var svake, men
det var også mange utlendinger og svarte) og å stoppe dem fra avl ved isolering
i institusjoner eller ved sterilisering.
Som
Margaret Sanger sa, "Å fremme "good-for-nothing" på bekostning
av det gode er en ekstrem grusomhet ... det er ingen større forbannelse for
ettertiden enn å etterlate dem en økende befolkning av imbesiler." Hun
snakket om byrden av omsorg for "Denne døde vekten av menneskelig
avfall."
Slike
synspunkter ble mye delt. H. G. Wells snakket mot "dårlig trente svermer
av mindreverdige borgere." Theodore Roosevelt sa at "det er ikke
samfunnets interesse å tillate degenererte å reprodusere seg."
Luther
Burbank: "Vi må slutte å tillate kriminelle og dotter å reprodusere seg."
George Bernard Shaw sa at bare eugenikk kunne redde menneskeheten.
Det var
åpenlyst rasisme i denne bevegelsen, eksemplifisert av tekster som The Rising
Tide of Color Against White World Supremacy, av den amerikanske forfatteren
Lothrop Stoddard.
Better Baby Contest at the 1931 Indiana State Fair. (Bilde fra Wikipedia)
Men på
den tiden ble rasisme ansett som et lite iøynefallende aspekt ved innsatsen for
å oppnå et fantastisk mål: forbedring av menneskeheten for fremtiden. Det var
denne avantgarde-forestillingen som de mest liberale og progressive blant denne
generasjonen ble tiltrukket av.
California
var en av de tjuefem amerikanske statene der det ble vedtatt lover som tillot
sterilisering, men dnne staten viste seg mest fremtidsrettet og entusiastisk. Flere
steriliseringer ble utført i California enn noe annet sted i USA.
Eugenikkforskning ble finansiert av Carnegie
Foundation, og senere av Rockefeller Foundation. Sistnevnte var så entusiastisk
at selv etter at sentrum av eugenikkarbeidet flyttet til Tyskland, der man også
begynte med gassing av individer fra mentalinstitusjoner, fortsatte Rockefeller
Foundation å finansiere denne tyske forskningen på høyt nivå (The Rockefeller
Foundation var tause om det, men de fortsatte finansieringen i 1939, bare noen
måneder før andre verdenskrig brøt ut). Helt siden 1920-årene var de
amerikanske forskerne sjalu på tyskerne som hadde tatt fra dem ledelsen på
dette området. Tyskerne var beundringsverdige progressive.
Eugenikk-tilhengere kritiserer forskjellige "genetisk mindreverdige" grupper. Wall Street, New York 1915 (?). (Foto hentet fra Wikipedia).
De etablerte
vanlige hus der folk med "mentale defekter" ble hentet inn og
intervjuet en om gangen, før de ble ført inn i et bakrom, som faktisk var et
gasskammer. Der ble de gasset med karbonmonoksid, og kroppene ble kastet i et
krematorium på eiendommen.
Til
slutt ble dette programmet utvidet med et stort nettverk av
konsentrasjonsleirer i nærheten av jernbanelinjer, noe som muliggjorde effektiv
transport og drap på ti millioner uønskede.
Etter
andre verdenskrig var det ingen som var eugenikere, og ingen hadde noen gang
vært eugenikere. Levnetsskildringer over de feirede og mektige dvelte ikke ved hvordan de hadde vært forblindet av denne
teorien, ja noen ganger ble det ikke nevnt i det hele tatt.
Eugenikk
opphørte å være et fag ved universitetene selv om noen hevder at idéene
fortsatt er til stede i skjult form.
Men i
ettertid skiller tre poeng seg ut.
For det
første, til tross for bygging av Cold Springs Harbour Laboratory, til tross for
innsatsen ved universiteter og advokaternes utspill, var det ikke noe
vitenskapelig grunnlag for eugenikk. Faktisk visste ingen på det tidspunktet
hva et gen egentlig var.
Bevegelsen
var i stand til å gå videre fordi det gjaldt vage begreper som aldri ble
grundig definert. "Feeble-mindedness" kan bety alt fra fattigdom og
analfabetisme til epilepsi. Tilsvarende var det ingen klar definisjon av
"degenerert" eller "uegnet".
For det
andre var eugenikkbevegelsen egentlig et sosialt program som var forkledd som vitenskap.
Det som drev det frem, var bekymring for innvandring, rasisme og uønskede
personer som flyttet inn i ens nabolag eller land. Igjen, vag terminologi bidro
til å skjule hva som egentlig foregikk.
For det
tredje og mest foruroligende, den vitenskapelige etableringen i både USA og
Tyskland reiste ingen høy og vedvarende protest.
Tvert
imot. I Tyskland "marsjerte" forskerne raskt i takt med med
programmet. Moderne tyske forskere har gått tilbake for å gjennomgå nazistiske
dokumenter fra 1930-tallet. De forventet å finne retningslinjer for å fortelle
forskere hvilken forskning som skulle gjennomføres. Men slike retningslinjer
var unødvendige.
Ute
Deichmans ord, "Forskere, inkludert de som ikke var medlemmer av [Nazi]
-partiet, bidro til å få finansiering for sitt arbeid gjennom å endre oppførsel
og samarbeide direkte med staten."
Deichman
snakker om "forskernes aktive rolle i forhold til nazistisk rasepolitikk
... der [forskning] var rettet mot å bekrefte rasedoktrinen ... fant man at intet
eksternt press kan dokumenteres."
Tyske
forskere justerte sine forskningsinteresser i henhold til de nye retningslinjene.
Og de få som ikke tilpasset seg, forsvant.
*
Trofim Denisovich Lysenko var en selvpromoterende bonde som, det ble sagt, "løste problemet med gjødsling av åkrene uten gjødsel og mineraler."
I 1928
hevdet han å ha oppfunnet en prosedyre kalt vernalisering, hvorved frø ble
fuktet og avkjølt for å forbedre den senere veksten av avlinger.
Lysenkos
metoder ble aldri testet rigorøst, men påstanden om at hans behandlede frø ga
disse egenskapene videre til neste generasjon. Dette representerte en
gjenopplivning av Lamarcks
ideer på en tid da resten av verden omfavnet Mendels genetikk.
Josef
Stalin ble tiltrukket av disse Lamarckske ideene, noe som innebar en fremtid
ubundet av arvelige begrensninger, og han ønsket også forbedret landbruksproduksjon.
Lysenko lovet begge deler og ble yndlingen til sovjetiske media som var på
utkikk etter historier om smarte bønder som hadde utviklet revolusjonære
prosedyrer. Lysenko ble portrettert som et geni, og han melket kjendisstatusen
sin for alt den var verdt. Han var spesielt dyktig til å fordømme sine
motstandere.
Han
brukte spørreskjemaer fra bønder for å bevise at vernalisering økte avlinger,
og dermed unngikk han eventuelle direkte tester. Båret på en bølge av statlig
sponset entusiasme, steg han raskt i gradene. I 1937 var han blitt medlem av
det øverste sovjet.
Da
dominerte Lysenko og hans teorier russisk biologi. Resultatet var hungersnød som
drepte millioner, og utrenskninger som sendte hundrevis av avvikende sovjetiske
forskere til gulagene eller eksekusjonspelotongene.
Lysenko angrep genetikk agressivt, og den ble forbudt i 1948 fordi den var "borgerlig
pseudovitenskap". Det var ingen basis for Lysenkos ideer, men han
kontrollerte sovjetisk forskning i tretti år.
Lysenkoismen
endte på 1960-tallet, men den russiske biologien var i begynnelsen av
2000-tallet fortsatt ikke helt kommet seg ovenpå igjen.
Nå er vi engasjert i en flott ny teori, som igjen får støtte fra politikere, forskere og kjendiser rundt om i verden.
Igjen
blir teorien fremmet av store institusjoner. Igjen blir forskningen utført på
prestisjetunge universiteter. Igjen, lovgivningen blir gitt og sosiale program blir
fremmet i dens navn. Nok en gang er kritikere få og de som finnes blir dårlig
behandlet.
Igjen
er det slik at tiltakene det oppfordres til har liten basis i fakta eller
vitenskap. Igjen gjemmer grupper med andre agendaer seg bak en bevegelse som later
som den er edel. Nok en gang brukes påstander om moralsk overlegenhet for å
rettferdiggjøre ekstreme handlinger. Nok en gang drar man bare på skuldrene av
det faktum at noen mennesker blir skadet, da man påstår at en abstrakt sak må sies
å være større enn eventuelle menneskelige konsekvenser.
Igjen
er vage begreper som bærekraft og generasjoners rettsvilkår – termer som ikke
har noen definisjon man er enige om – tatt i bruk i samband med denne nye
krisen.
Jeg
argumenterer ikke for at global oppvarming er den samme som eugenikk. Men
likhetene er ikke overfladiske. Og jeg hevder at åpen og ærlig diskusjon over
dataene og problemene blir undertrykt. Ledende vitenskapelige tidsskrifter har
tatt sterk redaksjonell stilling til påstanden om at vi har menneskeskapt,
global oppvarming, noe som jeg mener det ikke er deres ansvar å gjøre. Under
alle omstendigheter forstår enhver forsker som har tvil klart at de vil være
klokt ikke å snakke høyt om det. Et bevis på denne undertrykkelsen er det
faktum at mange av de utallige kritikerne av global oppvarming er pensjonerte
professorer.
Disse
personene søker ikke lenger om pengemidler, og trenger ikke lenger å omgås
kolleger hvis tilskudd og karriereutvikling kan bli truet av kritikk.
I
vitenskapen tar de gamle mennene vanligvis feil. Men i politikken er de gamle
menn kloke, de oppfordrer til forsiktighet, og til slutt får de ofte rett.
Tidligere
tiders historie om menneskelig tro burde gi oss en advarsel. Vi har drept
tusenvis av våre medmennesker fordi vi trodde de hadde signert en kontrakt med
djevelen og blitt hekser. Vi dreper fortsatt mer enn tusen mennesker hvert år
for hekseri. Etter min mening er det bare ett håp for menneskeheten om å komme
ut av det Carl Sagan kalte "den demon-hjemsøkte verden" av vår
fortid. Det håpet er vitenskap.
Men som
AlstonChase sier det, "når søken etter sannhet blir sammenblandet med
politisk beslutningspåvirkning, blir jakten på kunnskap redusert til en kamp om
makt."
Det er
faren vi står overfor. Og det er derfor blandingen av vitenskap og politikk er
en dårlig kombinasjon, med en skremmende historie.
Vi må
huske historien, og være sikker på at det vi presenterer for verden som
kunnskap er nøytralt og ærlig.
Lenker:
Eugenikkens historie i California
How "Better Babies" became "Fitter Families"
The messed up history of eugenics
Oversettelsen er lagt ut på nettet med tillatelse fra forlaget som har rettighetene til boken "State of Fear", HarperCollins Publishers Ltd, Registered in Scotland, Company No. 27389, Registered Address: Westerhill Road, Bishopbriggs, Glasgow G64 2QT.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar