torsdag 25. mars 2021

Hvordan sette nytt navn på en rekke datafiler i en fei.

 

Figur 1

Jeg pleier å lagre fotografiene mine lokalt på PCen (Windows 10) - selvsagt med bacup både på ekstern hard-disk og BD-rom.

Noen ganger når jeg ønsker å hente bilder fra forskjellige kilder og legge dem inn i samme mappe, hender det at jeg kan oppleve navnekollisjoner. Gjelder dette for mange av bildene, kan navneendring bli en langdryg prosess om dette skal gjøres manuelt. Tar man en liten tur til nettsiden 

https://www.faststone.org/download.htm 

finner man et hendig program ved navn FastStone Photo Resizer. Dette programmet kan både minke størrelsen på et utvalg filer samt sette nytt navn med nye løpenummer på disse.

Figur 1 viser eksempel på et utvallg filer jeg ønsker å sette nye navn på samtidig som de renummereres fra og med nr. 614.

Gjelder det alle filene, trykker jeg på "Add all"

Så velger jeg startbetingelser i "Template" og trykker på "Rename":


Figur 2

Da skjer dette:

Figur 3

Trykker man så til slutt  på "Done", er jobben gjort

Figur 4









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar