lørdag 20. mars 2021

Om å legge albumbildet inn på mp3-filer

 


Jeg har ei mappe med James-Bond-melodier (mp3-filer) på datamaskinen. Dersom jeg starter avspilling av Live and Let Die, kommer albumbildet med Paul McCartney opp i VLC-avspiller. Men, om jeg velger ei anna låt, får jeg likevel samme albumbilde opp. Eksempel:



Jeg har ikke fundert på dette tidligere, men nå fant jeg ut at dette måtte undersøkes nærmere. 

Første steg er å finne et albumbilde på nettet og laste det ned. 

Velg så aktuelt musikk-kutt - men stopp spilleren. Velg "Verktøy" og "Medieinformasjon"



Man får da opp et bilde som viser nåværende medieinformasjon. Høyreklikk på bildefeltet og velg "Legg til albumomslag fra fil".



Let opp det coverbildet du lastet ned og velg det. Avslutt med å "Lagre metadata". 

Da er bildet koblet til mp3-fila.


* * *

Det finnes en god del annen programvare som kan gjøre jobben uten at du må starte musikken for å legge inn slike albumbilder. Eksempler:

MP3Tag


TigoTago


MusicBrainz Picard


TagScanner


Metatogger


En oversikt over funksjonene til disse finner du her:

https://www.lifewire.com/free-tools-for-editing-song-information-2438490







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar