Flere kjente oppdagelsesreisende som Willem Barents og Vitus Bering lette i sin tid etter Nordøstpassasjen i Arktis. Første gjennomseiling i full lengde ble gjennomført av den finlandssvenske oppdageren Adolf Erik Nordenskiöld med skipet «Vega». Han forlot Göteborg 4. juli 1878, og satt fast i isen i begynnelsen av september rett vest av Kapp Chelagskij, noen få dagsreiser fra Beringstredet. I juli 1879 var gjennomseilingen fullført. Gjennomseiling nummer to drøyde førti år. Roald Amundsen seilte fra Oslo 24. juni 1918 med «Maud», og nådde Nome i Alaska 27. juli 1920.
Lite tilfrysing i 2009 lokket kvasiforskerne ut
I august 2009 var passasjen såpass isfri at Trond
Aasvoll, Hans Fredrik Haukland og Finn Andreassen gjentok Amundsens bragd, og
gjennomførte seilingen med den 36 fot store "RX II". I september 2009
seilte for første gang to lasteskip gjennom passasjen, uten hjelp av isbrytere.
Vel, etter de "isvennlige" årene 2005 og
2007, og til slutt 2009 rykket "klimaforskerne" ut og proklamerte at
snart ville Nordøstpassasjen bli seilbar hele året. Og slik forledet de, med
god støtte av mediene, en rekke rederier til å satse på dette. Her er noen
eksempler på oppslagene:
ABC News, April 27, 2008:
"You know when climate change is biting hard when instead of a vast
expanse of snow the North Pole is a vast expanse of water. This year, for the
first time, Arctic scientists are preparing for that possibility".
Mark Serreze, senior scientist at the NSIDC, Dec 12, 2007:
Ice-free by 2012: "The Arctic is screaming."
BBC News, Dec 12, 2007:
Arctic ice-free by 2013: "Our projection of 2013 for the removal of ice in
summer is not accounting for the last two minima, in 2005 and 2007 ... So given
that fact, you can argue that may be our projection of 2013 is already too
conservative".
Sierra Club Canada, June 10, 2013:
Ice-free by 2014: I have become even more confident about my prediction of
total Arctic sea ice destruction in 2013."
The Guardian, Sept 17, 2012:
Final collapse of sea ice within 4 years: "One of the world's leading ice
experts has predicted the final collapse of Arctic sea ice in summer months
within four years." (Prof Peter Wadhams of Cambridge University).
Men rederiene lærte snart, etter noen år med rop
etter hjelp fra russiske atomisbrytere og tilhørende klager fra
forsikringsselskapene, at det var bedre å høre på vettuge gamle sjøfolk enn
"klimaforskere". Diskret har f.eks. Wikipedia nå endret sin omtale av
Nordøstpassasjen til den gode gamle: "Passasjen er kun seilbar om
sommeren på grunn av gjenising om vinteren." Og saken er at den etterhvert heller ikke
er særlig seilbar langt ut på sommeren:
Hvorfor
er det nå så stille hos "klimaforskerne" og i alarmismemediene?
Jo, selv de største atomisbryterne klarer ikke å
komme gjennom så sent som i juni 2023!
Russerne har ikke latt seg lure av
"klimaforskerne" og begynte allerede for flere år siden byggingen av
9 nye store atomisbrytere i håp om å kunne nyttiggjøre seg Nordøstpassasjen
bedre.
Putins nyeste isbryter, Yevpatii Kolovrat
(4,020-long-ton) har nå tatt seg til Stillehavsflåten ved Kamsjatka-halvøya på
andre siden av Beringhavet ved Alaska. Men: Den måtte gi opp å ta
seg dit gjennom den nordlige ruten fra St. Petersburg der den ble bygget. I stedet måtte den seile ut i Atlanteren, gjennom
Middelhavet og Suezkanalen, det indiske hav og så rundt Filippinene for å komme
seg til Petropavlovsk i det nordlige stillehavet. En rute som er dobbelt så
lang som nordøstpassasjen til Kamsjatka.
Årsaken? Joda, det "klimaforskerene" og
mediene er musestille om: Data fra det russiske arktiske instituttet advarte om
uvanlig tykk og tett havis i hele passasjen minst ut mai, med to belter av
flerårsis både i Laptevhavet og Øst-Sibirhavet som man anså som ikke passerbare
selv for de største atomisbryterne.
Tykk havis i Nordøstpassasjen er blitt vanlig de senere årene:
En rekke vestlige rederier har stilt og rolig gitt
opp Nordøstpassasjen de senere årene. Og russerne sliter stadig mer selv med
sine superisbrytere: Helt i strid med "klimaforskernes" feilaktige
spådommer har man i årevis hatt ca. 10-15 fot tykk is langt inn i
smeltesesongen.
Da forstår vi hvorfor selv Yevpatii Kolovrat måtte
gi seg på dette: Den klarer ikke mer enn ca. 5 fot massiv is, og måtte derfor
ta "den lange veien rundt". Denne flerårsisen er en forlengelse av
gjennomseilingsproblemene siden oktober 2022.
Her er det bom stopp for en annen av isbryterne
(Arktika).
Kilde: https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2242.msg16245#msg16245
Leif Eriksson fant Nordvestpassasjen for mer enn 1000 år siden og beregnet til 1020 som passer med Snorre seilte han med 3 Vikingeskip fra Barra Hebridene sammen med kone Torgunna og Klan Mhor.
SvarSlettDe befolket NewZealand nær Aucland og lengere sør vest.
Google 2 video : Did the Vikings discover New Zealand - - - Gigants almost destroyed America before the Conquests
Se også i min åpne Facebook
Roald Rafoshei-Klev
2.Kommentar. : Omkring etter år 1000 ankom det sagt Inuitter fra Alaska, men de kom nokså rydelig fra Sibir. De var fiendlige og det vennlige Dorset folket som forsvant sporløst. Først ca 1350 regnes det at Sibir Russiske inuitter befolket deler av Grønland. Dette passer som flukt fra Svartedauen i Asia.
SvarSlettDet var tilfelle av pest blant de norrøne, men både lopper og svart rotte fantes ikke som pest spreder.
Roald Rafoshei-Klev
Slik har tydelig Leiv Erikson forsiktig forklart til Snorre veien til Vancouver (Vinland?) ( 90 dagers reise med Vikingskip)
SvarSlett"Seil i retning nord, og drei til venstre gjennom et sund" . Derfor viser seiling sør på skisser og kart seiling Nord og så en U bue til venstre og seiling sør. Bruk av Vest og Sør var ikke i bruk før 1400 tallet med kompass. Aust er et germansk ord for morgengry. Herav navnet Estland !?
Roald Rafoshei-Klev