Etter avstemning i Brussel forrige mandag kveld (04.03.2024) gikk et flertall i Europaparlamentet inn for et forslag fra Kommisjonen som ikke lenger automatisk skal klassifisere elbiler som klimanøytrale kjøretøy.
I forslaget
vil CO2-utslippene til elbiler avhenge av strømmiksen som brukes til å lade
bilen, noe som betyr at elbiler ikke nødvendigvis vil bli klassifisert som «kun
elektriske».
EU
planlegger å revurdere utfasingen av forbrenningsmotorer, basert på de siste
dataene og utviklingen.
Så hva har
ført til denne plutselige episoden med politisk nøkternhet i Brussel?
Sannsynligvis en god dose virkelighet. Her er 4 mulige årsaker bak EUs nye
posisjon:
1. Kina
Bilindustrien
og mange EU-stater advarer mot de økonomiske og sosiale konsekvensene av et
forbud mot forbrenningsmotorer.
Elbilproduksjonen
i Europa kan ikke konkurrere med de langt lavere kostnadene i Kina. Europas
bilproduksjon ville flytte utenlands, og dermed føre til hundretusenvis av
tapte arbeidsplasser – og mye sosial uro.
For tiden er
Europa allerede grepet av sosial uro når bønder og lastebilsjåfører protesterer
i gatene mot radikal grønn politikk.
2.
E-bilutslippsjuks
For tiden
får elbiler i EU en CO2-utslippsvurdering på null gram! Denne
nullutslippspåstanden er i de fleste tilfeller løgn ettersom beregningen ikke
tar hensyn til ekte strømproduksjonsmiks. Fossilt brensel er fortsatt mye brukt
i Europa for å produsere elektrisk kraft.
Et ekte
regnskap vil inkludere CO2-utslippene av elektrisiteten som brukes til å lade
elbiler og få dem til å se mindre attraktive ut.
3.
Klimanøytrale drivstoff (e-drivstoff):
Det jobbes
med å drive forbrenningsmotorer på klimanøytrale drivstoff (e-drivstoff), som
er produsert av fornybare energier og dermed er CO2-nøytrale.
EU-kommisjonen ønsker å undersøke om nyregistrerte kjøretøy med forbrenningsmotorer som går på e-drivstoff kan registreres fra 2035. Dette vil reelt suspendere forbudet mot forbrenningsmotorer, da e-drivstoff kan brukes utslippsfritt i praksis.
4. Valget
til Europaparlamentet i 2024
Den skal etter planen holdes 6. til 9. juni 2024. Så nå er ikke tiden for å opprøre velgerne med upopulær lovgivning. Brussel-byråkratene vil nok bare at innbyggerne skal tro at de er pragmatiske og ikke vil ta en radikal kurs likevel.
Oppsummert
kan det hende at EU innser at å forby forbrenningsmotorer, og erstatte dem med
elbiler, kommer til å forårsake mye mer skade enn nytte.
Skal Norge til slutt ende opp som California : Bare tillate salg av elbiler, men ikke tillate lading når vinden ikke blåser?
Kilde: NoTricksZone
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar