søndag 10. mars 2024

Fossilbiler er kanskje ikke så dumt likevel

Etter avstemning i Brussel forrige mandag kveld (04.03.2024) gikk et flertall i Europaparlamentet inn for et forslag fra Kommisjonen som ikke lenger automatisk skal klassifisere elbiler som klimanøytrale kjøretøy.

I forslaget vil CO2-utslippene til elbiler avhenge av strømmiksen som brukes til å lade bilen, noe som betyr at elbiler ikke nødvendigvis vil bli klassifisert som «kun elektriske».

EU planlegger å revurdere utfasingen av forbrenningsmotorer, basert på de siste dataene og utviklingen.

Så hva har ført til denne plutselige episoden med politisk nøkternhet i Brussel? Sannsynligvis en god dose virkelighet. Her er 4 mulige årsaker bak EUs nye posisjon:

1. Kina

Bilindustrien og mange EU-stater advarer mot de økonomiske og sosiale konsekvensene av et forbud mot forbrenningsmotorer.

Elbilproduksjonen i Europa kan ikke konkurrere med de langt lavere kostnadene i Kina. Europas bilproduksjon ville flytte utenlands, og dermed føre til hundretusenvis av tapte arbeidsplasser – og mye sosial uro.

For tiden er Europa allerede grepet av sosial uro når bønder og lastebilsjåfører protesterer i gatene mot radikal grønn politikk.

 

2. E-bilutslippsjuks

For tiden får elbiler i EU en CO2-utslippsvurdering på null gram! Denne nullutslippspåstanden er i de fleste tilfeller løgn ettersom beregningen ikke tar hensyn til ekte strømproduksjonsmiks. Fossilt brensel er fortsatt mye brukt i Europa for å produsere elektrisk kraft.

Et ekte regnskap vil inkludere CO2-utslippene av elektrisiteten som brukes til å lade elbiler og få dem til å se mindre attraktive ut.

 

3. Klimanøytrale drivstoff (e-drivstoff):

Det jobbes med å drive forbrenningsmotorer på klimanøytrale drivstoff (e-drivstoff), som er produsert av fornybare energier og dermed er CO2-nøytrale.

EU-kommisjonen ønsker å undersøke om nyregistrerte kjøretøy med forbrenningsmotorer som går på e-drivstoff kan registreres fra 2035. Dette vil reelt suspendere forbudet mot forbrenningsmotorer, da e-drivstoff kan brukes utslippsfritt i praksis. 

 

4. Valget til Europaparlamentet i 2024

Den skal etter planen holdes 6. til 9. juni 2024. Så nå er ikke tiden for å opprøre velgerne med upopulær lovgivning. Brussel-byråkratene vil nok bare at innbyggerne skal tro at de er pragmatiske og ikke vil ta en radikal kurs likevel.

Oppsummert kan det hende at EU innser at å forby forbrenningsmotorer, og erstatte dem med elbiler, kommer til å forårsake mye mer skade enn nytte.


Skal Norge til slutt ende opp som California : Bare tillate salg av elbiler, men ikke tillate lading når vinden ikke blåser?














Kilde: NoTricksZone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar