torsdag 8. februar 2024

Batteribiler og vinterkulde har hatt sin virkning

 I fjor stoppet økningen av elbil-salget i verden. Industrien vokste fortsatt, sa de, bare ikke fullt så raskt. Allerede nå faller faktisk salget. I Storbritannia falt salget av elbiler 25 % forrige måned. Kanskje det bare var en dårlig måned? Men i California, hjemmet til de fleste globale, grønne drømmer, har salget også gått ned de siste to kvartalene. Illevarslende, dette skjer til tross for regjeringsdekreter der borte som insisterer på at hver nye bil som selges i 2035 skal være en elbil. Salget er ment å starte for fullt nå. Noe er veldig galt.

I mellomtiden har Hertz tatt enda et skritt bort sitt EV-oppdrag. Etter å ha kunngjort at de solgte en tredjedel av elbilparken til sterkt nedsatte priser, kansellerer de nå planene om å kjøpe 65 000 Polestars. Dette var en avtale på 3 milliarder dollar, og for å kunne slippe dem ut av den, har Polestar forlangt at Hertz skal gi dem rett til å kjøpe tilbake de gamle Polestars som Hertz ønsker å selge. På den måten kan Polestar holde de eldre modellene borte fra secondhand-markedet og stoppe verdifallet, noe som man har opplevd på brukte Tesla-biler.

Polestar er egentlig et Volvo spin-off-selskap, og nå forstår vi hvorfor Volvo forrige uke kunngjorde at de ville slutte å finansiere Polestar og redusere sin eierandel. De visste hva som kom.

Så er det Ford som taper $38 000 per elbil. Dette betyr at jo flere elbiler de selger, jo dårligere går selskapet. De hadde 10 milliarder dollar i overskudd i fjor, men balansen viser at de tapte rundt 5 milliarder dollar bare på elbiler. Dette setter dem i den bisarre posisjonen at de teoretisk sett kan gi bort hele elbil-produksjonslinjen og øke selskapets fortjeneste med 50 %. Det er så ille…

Samtidig jobber politikerne for å få bort slike «feilinformasjonskampanjer» som dette er et eksempel på.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar