Det grønne spranget (se også Maos store sprang) - om elbiler og hydrogentransport.
De som har fulgt med, har registrert at bilselgerne både iUSA og Europa nå sliter med å få solgt sine lagre av elbiler. Som ved dotcom-boblen, øyner vi nå en elbilboble. Men det er mer i kjømda. Etter elbilboblen sprekker nå hydrogenboblen. Hydrogenbiler og hydrogentransport er rett og slett for dyrt. Det stopper ikke trafikklyspartiene fra å stole på hydrogen nå og til alle tider.
Et stort hydrogendrømmeprosjekt har tilsynelatende blitt
begravet i det stille. Et konsortium der Shell og det franske energiselskapet
Engie er involvert i et prosjekt for å bygge et stort anlegg i Portugal for å
frakte såkalt «grønt» flytende hydrogen derfra til Nederland. Som fagbladet
Hydrogen Insight nå fortalte, ble prosjektet forlatt i oktober i fjor.
Det er fortsatt oppført som et utstillingsprosjekt på et
Engie-kart. Men en talsmann for Shell har nå bekreftet: "Etter å ha
fullført en mulighetsstudie med konsortiepartnerne trakk vi oss fra prosjektet
i Portugal i fjor fordi vi kom til den konklusjonen at det ikke var økonomisk
levedyktig."
Flere millioner euro er allerede gjort tilgjengelig for
prosjektet fra EUs innovasjonsfond.
Sjefen for bilselskapet Stellantis, Carlos Tavares,
understreket på et online-arrangement at kostnadene for såkalt
hydrogenmobilitet er dobbelt så høye som for såkalt elektromobilitet. Kostnadene
for hydrogenmobilitet er "skyhøye" og "langt fra rimelige".
For omtrent to måneder siden slapp selskapet hans åtte nye
brenselcellevarebiler på markedet.
Som Hydrogen Insight bemerket i september i fjor, er en
Toyota brenselcellebil nesten 14 ganger dyrere enn en sammenlignbar Tesla EV.
Tavares la på sin side til at hydrogenbiler kan være egnet for "store
selskaper", men ikke for "vanlige borgere".
Ifølge planene til et annet hydrogenprosjekt, H2Sines.Rdam,
fra det portugisiske selskapet EDP Energias de Portugal, skal flytende hydrogen
fraktes til Nederland med skip. De første leveransene skulle finne sted fra
2028. På slutten av fjoråret forstyrret imidlertid en alvorlig
korrupsjonsskandale dette, og venstreorienterte president Costa måtte gå av; Slike
prosjekter involverer så mye statspenger fra EU at korrupsjon nesten er
uunngåelig.
Så langt er det ingen skip som kan benytte hydrogen nedkjølt
til minus 253 grader. Bare det japanske testskipet «Suiso Frontier» går på
elendige 100 tonn hydrogen eller nesten 1300 kubikkmeter.
Imidlertid er hydrogen en av de mest meningsløse måtene å
transportere energi på. Energitettheten per volum er ekstremt dårlig; dette
betyr at det er ineffektivt og derfor dyrt å bruke det som drivstoff. Det er
også vanskelig og kostbart å transportere og lagre hydrogen på grunn av dets
fysiske egenskaper. Til syvende og sist, en dyr, enestående sløsing med energi.
Det ser nesten ut til å være forutsetningen til de grønne
politikerne å stole på hydrogen. I Berlin ble partene enige om finansiering av
milliardutbyggingen av et hydrogenkjernenett. Prosjektet kan nå diskuteres og
vedtas i Forbundsdagen denne uken, ifølge energipolitiske talsmenn for SPD, De
Grønne og FDP.
Det 10 000 kilometer lange nettverket av
hydrogenrørledninger kommer ikke på plass før i 2037. Dette vil også strekke finansieringsbyrden
for operatørene, understreket Nina Scheer, som fungerer som «ekspert» for SPD.
Det tyske gassrørledningsnettverket dekker i dag en lengde på rundt 600 000
kilometer.
Dersom en operatør går konkurs, skal ikke de andre være
ansvarlige. "Vi har oppnådd at kjernenettverket bygges privat og skaper nå
attraktive investeringsbetingelser for industrien," sa FDP-mann Michael
Kruse.
Nettverket skal koble sammen industri, kraftverk, havner og
lageranlegg. Transmisjonssystemoperatørene (FNP) anslår kostnadene til nesten
20 milliarder euro.
Mirakelvåpenet hydrogen – etter den såkalte
transportovergangen med elektromobilitet, er nok den neste boblen som vil briste.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar