Mennesker ser ut til å trekkes mot det som inngir frykt. En liste over katastrofefilmer ville fylle en bok.
Her er et utvalg av media-emner som viser noe av dette: morderbier,
Maya-nyttåret 2012, Y2K, chupacabra,
Bigfoot, GMO,
romvesenbortføringer, zombier, romveseninvasjoner, skadelig mat, pester og
rastløse vulkaner.
Den britiske forfatteren Charles Mackay behandlet de
psykologiske aspektene ved det en anmelder kalte «de eksotiske feltene for
masseselvbedrag» så tidlig som i 1841 i sitt trebindsverk «Extraordinary
Popular Delusions and the Madness of Crowds». En nyere klassiker er
"Rumor, Fear and the Madness of Crowds" fra 1959 av psykologen J.P.
Chaplin.
Begge forfatterne hadde rikelig med materiale fordi
menneskeheten slutter aldri å forbløffe. Det har vært økonomiske bobler som den
nederlandske tulipanmanien fra 1634–1637 frem til den helt nylige kollapsen av
Sam Bankman-Frieds FTX-kryptovalutabørs.
Det har vært religiøse vanvidd, inkludert jakt på hekser og masseselvmord. Det
har vært andre massehysterier som involverer det paranormale, sykdommer og
verdens ende-scenarier. Den norske Bjugn-saken knytter seg også til rekken av slike hendelser.
Ikke noe har vært så potensielt skadelig som massehysteriet rundt
klimaendringer som har infiltrert alle aspekter av de private og politiske
livene til den vestlige sivilisasjonen. Teorien om at karbondioksid er
drivkraften som øker verdenstemperaturen har forvrengt nasjonale budsjetter,
fremmet dobbelthet, sådd misnøye blant noen og frykt blant mange, avsluttet
karrierer og til og med filtrert ned til mandater om akseptabelt drivstoff for
å koke vann i millioner av hjemmekjøkken. .
Alt dette selv om karbondioksid bare utgjør 0,04 prosent av
jordens atmosfære, omtrent 425 deler per million, per februar 2024, ifølge The
National Aeronautics and Space Administration.
Logikken burde lett vise feilen i denne
karbondioksidteorien, akkurat som alle som tok grunnleggende biologi burde ha
innsett at tøymasker ikke hindrer COVID-19-viruset. Ikke desto mindre har
karbondioksidteorien nådd nivået av et aksiom i nesten alle vitenskapsfelt,
uansett hvor fjernt disse befinner seg fra meteorologi.
Milliarder av dollar/euro/kroner blir pøst inn i tvilsomme
elektriske prosjekter, selv når horder av mennesker marsjerer og begår hærverk
fordi "nok ikke blir gjort" og nye elektriske kjøretøy bryter opp i
spontane flammer. Millioner har jobber direkte eller indirekte for å bekjempe
klimaendringer.
Rasjonell vitenskapelig diskurs har blitt kalt
feilinformasjon eller desinformasjon ettersom klimaendringersaktivister kjemper
for å forsvare sin «banehalvdel» i møte
med økende motreaksjon i offentligheten. Da trapper de opp med favorittvåpenet
sitt: sensur.
Et klassisk eksempel er den nye dokumentaren kalt
"Climate, the Movie." Den en time og 20 minutter lange videoen
får med seg nesten alle argumentene som strider mot klimaalarmisme. Fremhevet er
mange toppforskere, inkludert en nobelprisvinner, og alle er enige i temaet om
at vi ikke har noen klimakrise.
Nesten umiddelbart oppfordret en pensjonert
matematikkprofessor brukere på X-nettstedet til å sette i gang en kampanje på
10 000 personer for å få filmen fjernet. Han sa ikke at innvendinger bare
skulle komme fra de som faktisk så videoen.
Klimakatastrofenettstedet Skeptical Science (24. mars) sa om
videoen: «Klimafornektelse er som et slags flygende sirkus. Denne samme
gamle karnevalstroppen trilles ut gang på gang for å spre tvil om
klimavitenskap».
En videoside på sosiale medier tok ned dokumentaren etter kort
tid, og Google og YouTube ser ut til å ha gjort klimafilmen svært vanskelig å
finne i søkemotoren deres, en prosess kjent som «shadow banning».
Ironisk nok viser mye av "Climate, the Movie"
hvordan de enorme summene med statlige penger som er bevilget for å løse en
antatt klimakrise har undergravd akademiske studier og publisering. Noen av
forskerne omtalt i videoen ble drevet ut av yrket sitt på grunn av sin manglende
støtte til den lukrative (klima-)fortellingen. Noen fremhevede forskere påpeker
at unge akademikere aldri ville få fullføre studier, legge ut obligatoriske
tidsskriftartikler eller ha noen karrierefremgang med mindre de aksepterer
katastrofefortellingen.
Tilhengere av klimakatastrofe har lenge sidestilt uenighet
med fornektelse, og fremkalt bilder av dem som å ville fornekte nazistenes
holocaust. De har blitt mer skingrende som spådom etter spådom siden tidlig på
1980-tallet har nektet å manifestere seg. New York City er ikke under vann. Det
er ingen statistiske bevis på flere eller sterkere naturkatastrofer, og det
arktiske isdekket, som ofte hevdes å forsvinne, er nå på et rekordnivå i
forhold til gjennomsnittet for det 21. århundre. Isbjørn har det helt fint.
Noen land har ikke akseptert den datagenererte
katastrofefortellingen. Kina, for eksempel, bygger mange nye kulldrevne
strømgeneratorer.
Dokumentaren sier at variasjoner i solen og skydekke står
for hoveddelen av endringene i jordens temperatur. Oppfatningen om at
verdenstemperaturen øker kan delvis skyldes såkalte varmeøyer, værstasjoner som
en gang lå på landsbygda og nå har blitt omsluttet av ekspanderende varmere
urbane områder. Roy Spencer, som står bak, og har opprettholdt
satellittovervåking siden tidlig på 1970-tallet, anslår den globale
temperaturøkningen til 0,15 grader C per tiår.
Den siste varmere perioden var på 1930-tallet, udødeliggjort
av John Steinbeck i romanen "The Grapes of Wrath". Dokumentaren sa at
nåværende verdenstemperaturer er kjølige sammenlignet med eldgamle proxy-målinger.
El Niño/La Niña-fenomenet i Stillehavet viser klimaets sykliske natur.
Sivilisasjonen, som romernes, ser ut til å blomstre i varme perioder mens
kaldere tider bringer hungersnød og uro.
Det er også bekymring for at regjeringsbyråkrater fingrer
med klimarapportene fordi noen data merkelig nok skiller seg fra de samme
dataene publisert tidligere. Påstanden er at offentlige ansatte forfalsker tall
for å støtte katastrofefortellingen.
Reklame for "Climate, the Movie" beskriver det som
"filmen som løfter lokket på klimaalarmen, og de mørke kreftene bak
klimakonsensus." Dokumentaren er skrevet og regissert av Martin Durkin,
den engelske produsenten bak dokumentarfilmen "The Great Global Warming
Swindle" fra 2007.
De mørke kreftene vil inkludere verdens
regjeringsforkjempere som ville bruke klimaalarmisme for å bygge et autoritært
regime som ville kontrollere alle menneskers daglige aktiviteter.
Dokumentaren argumenterer også for at å begrense fossilt
brensel, slik alarmistene foreslo, ville ha den alvorligste innvirkningen på
tredjeverdens borgere som sliter seg ut av fattigdom.
Det er også fare for at radikale forsøk på å endre
temperaturen kan ha langsiktige negative effekter. Forskere foreslo en gang å
male Arktis svart for å øke temperaturen for å motvirke det som ble ansett som
global avkjøling på 1970-tallet.
Fordi klimaet er syklisk, kan temperaturen igjen vise en svak nedadgående trend, og politikere over hele verden vil kreve seier mot varme og igjen insistere på at de trenger flere billioner for å bekjempe global avkjøling.
Videodokumentaren er obligatorisk visning for alle som vil
diskutere, skrive om eller studere klimaet selv om de er voldsomt uenige i det
som blir sagt.
Fritt oversatt og gjengitt fra
https://amcostarica.com/What%20are%20your%20thoughts%20on%20Climate%20the%20Movie%20040324.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar