fredag 13. september 2024

Det er fremdeles bra med is i nord

 



Grønlandsisen hadde en sterk avslutning i august 2024. Klimaaktivistenes påstander om sterk avsmeltning foregår bare inne i hodene til disse folkene. Isen legger på seg noen steder, og smelter litt andre steder. Men totalt er det ingen tegn til forsvinnende iskappe på Grønland. Akkumulert iskappe:




Havisen i Arktis pleier å være på minimum omkring midten av september. Klimaaktivistenes påstander om havisens totale nedsmelting ble også i år gjort kraftig til skamme.




Sommeren 2009 var Nordøstpassasjen omtrent isfri etter uvanlig sammenfallende smelteforhold og isdrift. Dermed begynte straks media-ståheien med "klimaforskere" i spissen som proklamerte at Nordøstpassasjen var hurtig i ferd med å bli åpen for vanlig sommertrafikk. At man hadde en lignende situasjon under den varme mellomkrigstiden før passasjen raskt frøs skikkelig til igjen etter andre verdenskrig ble ikke tillagt vekt i de nye framskrivningene.

Her et oversiktbilde for Nordøstpassasjen (rød linje):



Siden vet vi at arktisk havis og Nordøstpassasjen har stabilisert seg og faktisk økt det siste tiåret. Dermed er det blitt stille hos "klimaforskerne" om "den nye åpne hovedveien til Asia", og ingen seriøse rederier vil lenger snakke om å satse på kommersiell sommertrafikk gjennom passasjen. Russerne har de senere årene faktisk måttet trå til med oppgraderte atomisbrytere for å holde passasjen åpen for prioriterte skip med livsnødvendige varer til de isolerte områdene der nord.


Men nå meldes at russerne er i ferd med å gjøre et tilsynelatende "desperat" forsøk på å forsere passasjen med et ikke-isklasset skip, dvs. LNG-tankeren Everest Energy.


Saken omtales av bransjeledende gCaptain:

"In Desperate Move Russia Sends First-Ever Conventional LNG Carrier Through Arctic"


"In a risky move aimed at overcoming Western sanctions Russian LNG producer Novatek dispatched the non-ice class LNG carrier Everest Energy onto the icy waters of the Northern Sea Route. It is the first time a conventional carrier has attempted the route."

"The voyage represents a further escalation of the risk profile of Arctic shipping. Everest Energy does not hold a permit by Russia's Arctic permitting authority, the Northern Sea Route Administration. It is also traveling under a suspended Palauan flag with its P&I insurance status unknown."



Et slikt skip skulle selvsagt aldri fått legge ut på en tur gjennom Nordøstpassasjen


Sjansen for å renne inn i farlige isforhold og få revet opp skutesidene er uakseptabelt stor. Heldigvis er det ikke en oljetanker det dreier seg om, men et LNG-skip (flytende naturgass) der miljøskadene ved et forlis vil være mindre alvorlige. Det ser ut til at det fortsatt kan være betydelig is i det østlige Sibirhavet - hvor isbrytere kan være nødvendig.


La oss håpe det beste både for mannskap, skip og miljø.

Lenker --> 

https://gcaptain.com/in-desperate-move-russia-sends-first-ever-conventional-lng-carrier-through-arctic/



Animasjon av sjøiskonsentrasjonen


Grønlandsisen


Havisen i september 2024


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar