Stadig flere politikere har nå fått øynene opp for EUs grønne selvskading.
Ledende politikere i Polen, Ungarn, Nederland og Italia har kommet med høylytte protester mot det grønne skiftet. Nå senest har statsminister Giorgia Meloni i Italia holdt en 45 minutter lang tale til bransjeforeningen Confidustrias forsamling i Roma onsdag (18. sep.). Der tok hun til orde for at hun vil prøve å "korrigere" EUs grønne avtale fordi den er for skadelig for europeisk virksomhet som den er.
Tidligere onsdag sa Confindustria-president Emanuele Orsini at Green Deal var full av feil som satte europeisk industri i fare, og sa at "avkarbonisering til prisen av avindustrialisering er en katastrofe".
Meloni sa at hun var enig med Orsini. "Jeg takker ham for å være veldig
tydelig på dette, om de katastrofale resultatene som stammer fra den
ideologiske tilnærmingen til den europeiske grønne avtalen," sa hun.
Meloni sa at hun bekreftet regjeringens "forpliktelse til å korrigere
disse valgene. "Vil vi si at det ikke er veldig intelligent som en
strategi? Vi sier det fordi vi er venner av Europa og ønsker å forsvare Europas
industrielle kapasitet. "Folk som er venner av Europa må ha mot til å si
det som ikke fungerer". (ANSA).
Resultatene
av den grønne katastrofen viser seg i mange former. Vi kan eksempelvis se på
forsøket på å Trabantisere hele Europa ved å forby salg av biler drevet med
diesel og bensin innen kort tid. Kundene vil ikke ha batteribiler. Salget av
slike fortsetter å stupe i Europa der subsidiene reduseres. Nå er det ikke bare
Tysklands bilprodusenter som skriker alarm, nå snakker vi om en generell
omsetningskrise i hele EU (mens billige kinesiske varer fortsetter å
ekspandere):
Registrering av nye biler i EU stupte 18,3 prosent i august sammenlignet med
året før.
- Tyskland ledet an fallet med en nedgang på 27,8 prosent,
- Frankrike ned 24,3 prosent, og
- Italia falt 13,4 prosent, skriver Den europeiske bilprodusentforeningen
(ACEA).
Her er noen flere detaljer om hvor det grønne skiftet er iferd med å sende EU
på disse områdene:
I Tyskland falt elbilsalget med hele 68,9 prosent til rett over 27.000
nyregistrerte elbiler i august.
Nedgangen er delvis drevet av den tyske regjeringen som reverserte flere av
godene knyttet til firma-elbiler. Dermed var fjorårets måling mye høyere før
insentivene forsvant, ifølge Bloomberg.
I oversubsidierte Norge var det i sammenligning totalt en oppgang på 0,3
prosent, mens elbilsalget steg 13,3 prosent år-over-år.
Tyskland har ellers opplevd to uker med forferdelige næringslivsnyheter nå -
den grønne selvskadingen bare fortsetter, og utsiktene blir bare verre:
Ekstremt pessimistiske forventninger
Budskapet fra bilindustrien i Tyskland er tydelig:
- Volkswagen, Europas største bilprodusent, har skrotet avtaler og vurderer å
stenge fabrikker på grunn av svak etterspørsel.
- BMW varsler lavere inntjening, delvis på grunn av svakt elbilsalg.
- «Tysklands økonomi får ikke fart, både forbrukere og investorer holder igjen.
Geopolitiske spenninger og voldelige konflikter tynger stemningen,» skriver
Constantin Gall, EYs mobilitetsleder for Vest-Europa, til Bloomberg.
- «Stemningen i bilindustrien forverrer seg raskt», sa Anita Wölfl,
bransjeekspert ved det tyske Ifo-instituttet, til Bloomberg. «Ekstremt
pessimistiske forventninger for de kommende seks månedene.»
Når begynner den norske grønne selvskadingen å ikke kunne bortforklares?
Opp mot dette står vår hjemlige Støre og forkynner at her på berget skal det
faktisk kjøres enda sterkere på med det samme dysfynksjonelle
Energiewende-rælet som allerede har sendt EU ut i en økonomisk og finansiell
hengemyr.
Men om dette lar seg stanse/skadebegrense ved å skifte til en Høyre-regjering
er vel ikke akkurat åpenbart?
Begge alternativer dilter jo like sanseløst etter EUs selvskading.
Kilder:
https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/19/8181714/elbilsalget-i-tyskland-er-i-fritt-fall
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar