Den
amerikanske standard jernbanesporet (avstanden mellom skinnene) er 4 fot, 8,5
tommer. Det er et svært merkelig tall. Hvorfor ble akkurat dette målet brukt?
Vel, fordi det var slik de bygde dem i England, og engelske ingeniører designet de første amerikanske jernbanene. Hvorfor bygde engelskmennene dem slik?
De første jernbanelinjene ble bygget av de samme som bygde veien vognene benyttet, og det er sporvidden de brukte. Så hvorfor brukte de akkurat denne bredden da?
Fordi folkene som bygde veiene til vognene brukte de samme jiggene og verktøyene som de hadde brukt til å bygge vogner, som brukte den samme hjulavstanden.
Hvorfor hadde vognene den spesielle odde hjulavstanden?
Vel, hvis de prøvde å bruke andre avstander, ville vognhjulene knekke oftere på noen av de gamle langdistanseveiene i England. Du skjønner, det er avstanden mellom hjulsporene. Så hvem bygde de gamle sporete veiene?
Det keiserlige Roma bygde de første langdistanseveiene i Europa (inkludert England) for legionene sine. De veiene har vært brukt siden.
Og hva med hjulsporene i veiene?
Romerske krigsvogner dannet de første hjulsporene, som alle andre måtte matche eller risikere å ødelegge vognhjulene sine. Siden vognene ble laget for det keiserlige Roma, var de alle like når det gjaldt hjulavstand. Derfor er USAs standard jernbanespor på 4 fot, 8,5 tommer avledet fra de originale spesifikasjonene for en keiserlig romersk krigsvogn. Byråkratier lever evig.
Så neste gang du får utlevert en spesifikasjon/prosedyre/prosess og lurer på 'Hvilken hesterumpe kom på dette?', kan det hende du har helt rett. Den keiserlige romerske hærens vogner ble laget akkurat brede nok til å romme bakenden av to krigshester.
Så til den historiske vrien:
Da man tidligere så en romferge stå på utskytningsrampen, var det to store boosterraketter festet på sidene av hoveddrivstofftanken. Dette er solide rakettmotorer, eller SRB-er. SRB-ene er laget av Thiokol ved fabrikken i Utah. Ingeniørene som designet SRB-ene ville ha foretrukket å gjøre dem litt fetere, men SRB-ene måtte fraktes med tog fra fabrikken til utskytningsstedet. Jernbanelinjen fra fabrikken går tilfeldigvis gjennom en tunnel i fjellet, og SRB-ene måtte passe gjennom den tunnelen. Tunnelen er litt bredere enn jernbanesporet, og jernbanesporet er, som du nå vet, omtrent like bredt som to hesters bakende.
Så en
viktig designfunksjon for romfergen, i det som uten tvil er verdens mest
avanserte transportsystem, ble bestemt for over to tusen år siden av bredden på
en hesterumpe.
Og du trodde det ikke var viktig å være en hesterøv? Gamle hesterumper kontrollerer nesten alt!
Kilde: https://captainfi.com/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar